Trouwen: kiezen voor je eigen locatie

1.18

Nadat Kay mij ten huwelijk had gevraagd was het al snel duidelijk: de tuin van mijn ouders zou de locatie voor ons feest worden. Mijn ouders hebben een prachtige tuin, niet te groot of te klein, enorm groen en vol met bloemen. De droom om hier onze bruiloft te vieren zat al jaren in mijn hoofd en toen ik mijn ouders om toestemming vroeg en zij ja zeiden was ik enorm blij; ook deze droom gaat uitkomen!

Ondanks mijn enthousiasme was het grootste gedeelte van de mensen om mij heen vrij sceptisch. Veel mensen vroegen zich af of ik mijzelf het niet onnodig moeilijk maakte omdat er veel meer bij komt kijken dan je in eerste instantie waarschijnlijk denkt. Maar iedereen die mij kent weet dat als ik mij eenmaal iets in mijn hoofd haal de kans groot is dat het dan ook gebeuren gaat ;-)! En ik ben tot op de dag van vandaag iedere dag nog blij geweest met deze keuze want het was gewoon per-fect!

1.161.11 2.1.17.

Denk goed na of je voor een eigen locatie gaat

Er zijn een aantal dingen waar je goed over na moet denken of de keuze voor een eigen locatie iets voor jou is.

1. Als je perfectionistisch bent of snel in de stress schiet zou ik zeggen; begin er niet aan.
2. Als je niet houdt van veel regelwerk en dingen liever uit handen geeft kun je er ook beter niet aan beginnen.
3. Realiseer je dat je alles, maar dan ook alles zelf moet regelen. Van de tafels tot de verlichting en van een eventuele extra plaspaal tot de suikerpotjes. Alles!
4. Als je een te drukke baan hebt of je al vrij snel gaat trouwen (over minder dan 3 maanden) zou ik het ook afraden. Zelfs de rustigste persoon zou dan gaan stressen ;-)

Deze bovenstaande redenen konden mij niet van gedachten laten veranderen en ondanks dat ik de laatste week voor de bruiloft ook echt wel gespannen begon te raken heb ik absoluut niet lopen stressen. Heel fijn!

1.13

Mijn redenen om voor een eigen locatie te kiezen

1. Zoals ik in de eerste alinea al aangaf was het echt mijn droom, mijn eerste keus om op een eigen locatie te trouwen. Ik had de tuin van mijn ouders al jaren in mijn hoofd om meerdere redenen. Allereerst omdat ik het natuurlijk een hele mooie tuin vind maar ook omdat het een stukje persoonlijkheid aan je bruiloft geeft. Het voelt vertrouwd, de tuin hoort bij het huis waar we als gezin allemaal mooie dingen mee hebben gemaakt. Het voelt eigen, kneuterig en vertrouwd en dat is op zo’n dag echt heel fijn!

2. Onze tweede reden was het budget. Ik zal binnenkort een uitgebreid artikel schrijven over ‘budgetbruiloften’ maar ons budget was niet heel erg ruim. Niet omdat we het geld niet hadden maar omdat wij er gewoon niet meer aan uit wouden geven. Echt meiden, als je €10.000 te besteden hebt; je bent het zo kwijt. Heb je €20.000 te besteden; ook. Echt bij het plannen van een bruiloft vliegt het geld er uit en aangezien wij dat gewoon niet wouden hebben we op verschillende dingen bezuinigd en zo dus ook op de locatie. De kosten van een locatie zijn enorm verschillend. Voor sommige locaties hoef je niets te betalen, je betaald alleen het eten en de drank (waar de kosten voor de locatie natuurlijk stiekem toch in doorberekend zijn..) en andere locaties kosten én heel veel geld én komen de kosten voor drank en eten er nog bij bovenop.
Door een eigen locatie te gebruiken hebben we enorm veel geld kunnen besparen. Natuurlijk betaal je wel een redelijk bedrag voor de aankleding (tenten, stoelen, tafels etc.) maar dit is niks in vergelijking met de rekening die we anders van een locatie gekregen zouden hebben. Daarnaast bespaar je ook enorm op de drank. Er vanuit gaande dat je voor een biertje op locatie zo €2,- betaald.. Dan ben je voor 24 biertjes €48,- kwijt, wij kochten gewoon kratten bier voor €12 bij de supermarkt. En reken er op dat er veel gegeten en gedronken wordt op zo’n avond ;-)!

3. Ook een belangrijke reden voor mij was het feit dat ik de tuin precies zo kon aankleden als dat ik het wou. Om een locatie compleet naar jouw smaak aan te laten kleden is ten eerste bijna onmogelijk en ten tweede onbetaalbaar. Door je eigen locatie te kiezen kun je het natuurlijk helemaal naar jouw smaak maken, alles kan, niks is te gek want het is jouw locatie!

1. 1.12 1.14 1.15

Tips; waar moet je echt aan denken!

Er zijn natuurlijk ontzettend veel dingen waar je aan moet denken die je vast gelijk op papier zet maar er zijn ook genoeg dingen waar ik vooraf niet aan gedacht had! Hierbij een aantal tips waar je misschien niet gelijk aan denkt:

– Regel op tijd de grote dingen zoals de tenten, stoelen, tafels en verlichting. Vraag eerst in je omgeving of er mensen zijn waarvan je dingen kan lenen. Zo is bijvoorbeeld het huren van een tent behoorlijk kostbaar en zijn er genoeg mensen die via via toch vaak wel wat voor je kunnen regelen!
– Je hebt iemand nodig die de boel die dag coördineert. Hiervoor zou ik niet denken aan je ceremoniemeester (als je die hebt) want daarvoor is deze klus te groot. Heb je een goede kennis of de zus van één van je vriendinnen of zoals in mijn geval: de beste vriendin van mijn moeder.. Vraag haar dan! Vraag of ze het leuk vind om de boel te regelen, drankjes te schenken, alles klaar te zetten etc. Dit hoeft ze natuurlijk niet voor niks te doen maar dan heb je het én in goede handen én je bent geen fortuin kwijt aan het inhuren van personeel.
– Vergeet de asbakken, suiker/melk setjes en lepeltjes niet ;-)!
– Vraag, voordat je boodschappen gaat doen, bij verschillende supermarkten na of je drank terug mag brengen als je over hebt. Bij ons was het bij de eerste winkel (Nettorama) al geen probleem. Zo kun je ruim inkopen en kun je na de tijd de drank die over is gewoon weer terug brengen! Wel zo handig :)!
– Als je een groot feest houdt en je hebt maar 1 wc is het misschien handig om een paar extra wc’s of een plaspaal te huren. Wij hadden ongeveer 60 man ‘s avonds en 1 wc. Dit leek ons niet zo heel handig dus besloten we een plaspaal op de oprit te zetten. Was ideaal!
– Hou je je feest, net zoals wij, in de tuin in een woonwijk, vertel de buren dan dat je een feest geeft. Wij hebben alle buren van mijn ouders een brief in de brievenbus gedaan waarop we vertelden wanneer we gingen trouwen, tot hoelaat het feest ongeveer zou duren en dat we hoopten op hun begrip.

Vragen? Stel ze gerust!

Zo dit waren in eerste instantie mijn tips. Ik kan er nog veel en veel meer bedenken maar ik laat het hier nu even bij, anders wordt het artikel veel te lang ;-)! Mochten jullie vragen hebben over iets, stel ze dan gerust in de comments dan kan ik er daar nog meer uitleg bij geven :)!

handtekening rosie

Gerelateerde artikelen

15 reacties

  • Reageren
    chucky1012
    29 oktober 2014

    Handige tips om te kunnen besparen voor zo een groot feest!
    Ik moet al lachen als ik naar de trouw progamma’s op TLC kijk en hoeveel geld mensen dan daaraan uitgeven.
    Ik vind het soms belachelijk hoge prijzen.
    Jullie hadden het heel goed gedaan om een eigen locatie te kiezen en dat had geen geld gekost.
    Ook door zelf DIY te maken voor de aankleding van het huis, de tuin etc..

    Xoxo

  • Reageren
    Margot
    29 oktober 2014

    Handige tips! Ik denk dat je heel makkelijk kleine dingen vergeet als je dit zelf organiseert. Maar jullie hebben het erg goed gedaan!

  • Reageren
    Simone
    29 oktober 2014

    Je hebt er iets prachtigs van gemaakt! Het lijkt me juist heel fijn om alles zelf in de hand te hebben en zelf voor alle aankleding te mogen zorgen, maar ik denk dat ik daar nog heel wat jaartjes op mag wachten haha.

  • Reageren
    Frauke
    29 oktober 2014

    Heel leuk om te lezen, hoewel trouwen bij mij nog lang niet aan de orde is haha :D! Klinkt echt héérlijk om in zo’n vertrouwde omgeving je feest te geven en het zag er bij jullie zoooo prachtig uit! Heel mooi aangekleed met al die plantjes en schattige details … echt een droomfeest! X

  • Reageren
    Angelique
    29 oktober 2014

    Hele handige tips en ik zie nu pas dat jij de stijl van mijn droom bruiloft aan hebt gehouden wauw!

  • Reageren
    Manon
    29 oktober 2014

    Handige tips, ik ga nog lang niet trouwen, maar dit kan je natuurlijk wel in gedachten houden

  • Reageren
    Femke
    29 oktober 2014

    Handige tips hoor! Wat ziet die tuin er toch geweldig gezellig en knus uit.. Ik snap echt dat je daar het feest wilde houden.. :)

  • Reageren
    Evelien
    29 oktober 2014

    Hele handige tips! De tuin ziet er echt super mooi aangekleed uit. Een hele mooie locatie, erg persoonlijk <3

  • Reageren
    Tamarah
    30 oktober 2014

    Super leuk om te lezen en hele handige tips! Ik ben afgelopen zomer ook getrouwd in de tuin van mijn ouders en ik herken daarom veel dingen die je beschrijft! De tuin van jouw ouders is ook erg leuk aangekleed het maakt het feest zoveel persoonlijker!

  • Reageren
    Rachelle
    30 oktober 2014

    Het zag er echt zo perfect sprookjesachtig uit bij jullie. :)

  • Reageren
    PS by Dila
    31 oktober 2014

    Wauw, ik vind het echt supermooi geworden! Als ik zo’n tuin had had ik het wel geweten. :) Heel mooi en intiem.

    • Reageren
      Roos
      31 oktober 2014

      Dankjewel! Ben er ook heel erg blij mee :)

  • Reageren
    amanda
    19 februari 2015

    Wat ziet dit er super mooi uit..
    Ik ga zelf in september dit jaar trouwen, dus ook druk aan het bedenken voor alles..
    Mag ik vraagen waar je tafel kleed vandaan hebt?

    • Reageren
      Roos
      20 februari 2015

      Tuurlijk, het zijn gordijnen van Ikea ;-)! Heel goedkoop en super mooi! X

  • Reageren
    Pim
    11 april 2018

    Hallo Rosie,
    Wat een prachtige fotodocumentatie bij je blogentry. Ik zou zeggen dat het de moeite wel loont een eigen, originele locatie uit te zoeken. Ingewikkeld hoeft het niet te worden.

    Groeten van Pim

  • Laat een reactie achter

    CommentLuv badge

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.