Het eerste 10 minuten gesprek!

Ondanks dat ik dit jaar 30 kaarsjes mag uitblazen op mijn verjaardag, en ik een behoorlijk volwassen leven leidt, voel ik mij vaak nog ontzettend jong. Maar soms, dan zijn er van die momenten waardoor je je opeens zo ont-zet-tend volwassen voelt.. Daar is een 10 minuten gesprek er één van!

Gister was het zover en hadden wij ons eerste 10 minuten gesprek op de basisschool van Flynn. Flynn gaat sinds 1 oktober naar de basisschool en ik was dan ook blij dat we eens even met de juffen konden praten over hoe het allemaal gaat.

We zien dat hij met veel plezier naar school gaat, er is nog nooit een ochtend geweest dat hij niet naar school wou gaan, maar de informatie die we via Flynn krijgen is toch behoorlijk beperkt te noemen. Nihil wil ik niet zeggen maar oh wat zou ik soms willen dat hij wat meer vertelt. Als je gewend bent om van de creche een heel dagverslag te krijgen is de overgang naar school, en dus amper iets weten over wat je kind doet, soms best lastig!

Ik denk dat het voor bijna iedere ouder geldt dat je zo graag meer uit je kind los zou willen krijgen, ook puur uit nieuwsgierigheid, over wat ze toch allemaal doen. Maar helaas. Als Morris en ik kusjes gekregen hebben, er een nieuw truukje op de glijpaal is laten zien en er wel of niet een spelafspraak gemaakt is, lopen we samen naar huis en stel ik altijd, tegen beter weten in, dezelfde vraag: hoe was het op school?

‘Goed!’

‘Wat heb je allemaal gedaan?’

‘Weet ik niet!’

ERROR ERROR, KREKELGELUIDEN.

Ik weet inmiddels dat die vraag veel te groot is om te overzien en dat gerichte vragen stellen een stuk beter zou moeten werken. Heb je vandaag nog lekker buiten gespeeld? Wie waren de hulpjes deze week? Heb je nog moeten lachen vandaag? Heb je vandaag nog iets vertelt in de kring?

De ene keer werkt het wel, de andere keer werkt het niet. Maar soms, heel soms, vertelt hij zomaar spontaan iets. Soms vertelt hij tijdens het spelen over een ruzie tussen twee meisjes in zijn klas, vraagt hij tijdens het avondeten opeens aan mij of ik weet waarom ridders een helm met ‘streepjes voor de ogen’ dragen of vind ik met het uitkleden heel veel zand in zijn kleren waardoor hij vertelt over het spelen in de zandbak van die dag. Laatst begon hij opeens woorden in lettergrepen te ‘hakken’: ma-ma, mor-ris, stoe-len of laat hij zien dat 4 vingers op één hand het cijfer vier is maar dat 2 vingers aan de ene hand en 2 vingers aan de andere hand samen ook vier is. Die momenten koester ik. Dat kleine kijkje in zijn dag en wat er in zijn hoofdje omgaat is voor mij zo waardevol.

En uit die kleine verhaaltjes, het af en toe even vragen aan juf of het goed gaat, zijn leergierigheid in alles en zijn zin om naar school te gaan haal ik het vertrouwen dat hij het heel erg naar zijn zin heeft op school.

Om iets voor 4 lopen we met z’n tweetjes naar school voor een 10 minuten gesprek voor onze zoon. Onze lieve, grote en tegelijkertijd nog kleine jongen. Het clowntje thuis, zo lief en enthousiast maar ook zo ontzettend eigenzinnig en gevoelig. Zodra we de klas binnen lopen, gaan zitten en vol verwachting de juffen aankijken worden we bevestigd in wat we al dachten. Hij doet het super! ♥

Gerelateerde artikelen

3 reacties

  • Reageren
    Danielle
    11 maart 2020

    Na bijna 8 jaar basisschool, krijgen we nog steeds te horen Goed. Dus heel herkenbaar. En op momenten dat het niet uit komt, of vlak voor het naar bed gaan, krijg je ineens de grootste verhalen

  • Reageren
    Dita
    11 maart 2020

    Mooi geschreven Rosanne. Ik blijf het lastig vinden dat we zo weinig mee krijgen van alles op school. Zo anders dan op de opvang. Gelukkig vertelt Mila wel redelijk wat maar het blijft anders.

  • Reageren
    Rachel Kromdijk
    12 maart 2020

    Wat heb je dit mooi omschreven zeg, oh ik weet nog zo goed dat ik dit als kind vreselijk vond. Toen was ik natuurlijk al wel ouder.. maar als mijn ouders op 10 minuten gesprek moesten komen was ik helemaal zenuwachtig.

  • Laat een reactie achter

    CommentLuv badge

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.