Boekrecensie: Hemelse Modder van Gaby Rasters

‘Een hartverwarmend kerstverhaal over liefde, verlies en de krachtige band tussen zussen’. Ik las afgelopen week het boek Hemelse Modder van Gaby Rasters, benieuwd wat ik ervan vond? Lees dan gauw verder!

Toen Hemelse Modder op mijn deurmat viel zat ik gelijk diezelfde avond nog in mijn favoriete stoel te lezen. Lezen is iets wat ik graag meer zou willen doen maar niet genoeg tijd voor maak. Het is zo verleidelijk om, zodra de jongens in bed liggen, gelijk op de bank te ploffen en Netflix aan te zetten.. Terwijl lezen mij zoveel meer rust geeft, me dingen leert en even meeneemt naar een andere wereld.

Heerlijk!

Dus besloot ik vorige week dat ik iedere dag minstens een half uur wil lezen. Niet gelijk die televisie aan maar eerst even tot rust komen met een boek. En ik kan je vertellen: dat bevalt heel erg goed! Probeer het ook eens zou ik zeggen! ♥

Maar nu terug naar hemelse modder ;-)!

Hemelse Modder van Gaby Rasters

Dit staat er op de achterkant:

De zussen Iselle en Dagmar zijn altijd close geweest. Doordat ze op jonge leeftijd hun ouders verloren en op elkaar aangewezen waren, is hun band alleen maar sterker geworden. Maar door de jaren heen zijn ze wel erg veranderd. Waar Iselle een sportschool runt en het gemis van haar ouders wegstopt door veel te sporten en gezond te eten, vindt Dagmar juist troost in wijn en lekkers.

Toch is er één ongezonde voorliefde die de zussen bindt: de hemelse modder die hun vader vroeger maakte. Als hun contrasterende levensstijlen op een dag hard botsen dreigt voor het eerst hun gezamenlijke kerst in het water te vallen. Maar in een jaar kan veel gebeuren. Brengt het recept voor de hemelse modder van hun vader hen weer bij elkaar voor het jaar uit is? En wie zit er tegen die tijd nog meer aan tafel?

Mijn mening over hemelse modder:

Ziet het boek er niet uit als een heerlijk (kerst)plaatje? Ik was zó enthousiast om aan dit boek te beginnen. Het boek zit goed in elkaar en leest lekker weg. Het start vrij heftig vind ik, met het ongeluk waarin ze als kleine meisjes hun ouders verliezen. Al vrij snel wordt de band tussen Iselle en Dagmar minder sterk door hun ongelofelijk verschillende kijk op het leven, het omgaan met hun verdriet en dan vooral op het gebied van eten. En dat is ook gelijk waar mijn grootste irritatie ligt in dit boek.

Want aan de ene kant is het een heerlijke roman om bij weg te dromen. Het is geen verhaal waarbij je in het eerste hoofdstuk al weet hoe het af gaat lopen, absoluut niet. Het zit goed in elkaar, er komen heerlijke karakters in voor, leuke mannen & vrienden, heeft wat plottwists en laat de issues én de groei zien van de hoofdpersonen.. Ik heb het niet voor niets uit gelezen :)!

Aan de andere kant kan ik er niet over uit hoe ongelofelijk veel er ‘gefatshamed’ wordt in dit boek. Hoe het alleen maar gaat over het mooie slanke lichaam van Iselle en het dikkere, en dus gelijk lelijker en ongezonde, lichaam van Dagmar. Dat ze daar iets aan moet doen.. Het lijkt wel zó normaal te zijn, zo verweven in onze vrouwenhersenen, dat het je misschien niet eens opvalt of dat je het niet eens zo raar vindt maar ik vind het wel.

Dat dat in ‘Bridget Jones Diary’ uit 1994 nog zo schaamteloos naar voren komt.. Was toen al niet oke ‘maar OKE’. Maar nu in 2020.. Ik heb soms echt knarsetandend zitten lezen!

Ja er wordt ook gesproken over Iselle en dat haar levensstijl en copingsstrategie om met haar verdriet om te gaan, ook veel te veel doorslaat maar die eeuwige nadruk op dik=slecht, dun=goed.. Nee, wat dat betreft vind ik het echt onwijs jammer hoeveel dat naar voren komt in dit boek!

Aan- of afrader?

Een aanrader als fatshaming je op geen manier raakt, je geen issues hebt met je lichaam en op zoek bent naar een fijne, niet voorspelbare kerstroman met een happy end. Een afrader als je gevoelig bent voor fatshaming, je vaak onzeker voelt over je lichaam en je dat al vaak genoeg op een dag voorgeschoteld krijgt, in welke vorm dan ook.

Je koopt Hemelse modder voor €15,99 op Bol of in je lokale boekhandel!