Over de kloof tussen arm en rijk en hoe de coronacrisis deze uitvergroot.

Corona maakt geen onderscheid tussen arm en rijk. In ieder geval: dat is wat veel mensen denken. Dat dat onderscheid er wel degelijk is en misschien wel veel ernstiger is dan wat je in eerste instantie denkt is heel belangrijk om te weten.

Madonna die vanuit haar bad met rozenblaadjes er in Tweet dat COVID19 de grote ‘equalizer’ van de mensheid is. Met andere woorden: het maakt niet uit hoe rijk of beroemd je bent, iedereen kan COVID19 krijgen. Kylie Jenner die aan het zwembad van haar vila vertelt dat het ‘social distancen’ haar verveelt en andere celebrity’s die de wereld ‘veel sterkte en gezondheid toewensen’ vanaf hun jacht waar zij in quarantaine verblijven..

We zitten tenslotte allemaal in hetzelfde schuitje!!!

Ik zou mijzelf absoluut niet omschrijven als cynisch. Ik geloof en zie over het algemeen het beste in mensen en ik geloof dat mensen over het algemeen goede intenties hebben maar ik merkte dat dit mij bozer en bozer maakte.

Hoezo zitten we allemaal in hetzelfde schuitje?

Er wordt gezegd dat corona geen onderscheid maakt tussen arm of rijk. En feitelijk gezien is dit ook waar. Een virus maakt geen onderscheid tussen het besmetten van Karen & John uit de achterbuurt van New York of de koningin van Engeland maar dat is dan ook werkelijk het enige verschil.

De kans om het virus te krijgen is namelijk vele malen hoger als je arm bent. De kans om er van te genezen al helemaal. Daarnaast is de schade die het met zich meebrengt voor de leefomstandigheden van arme mensen vaak al helemaal niet te overzien. Mensen worden dakloos, hebben geen geld voor medicijnen of werken zich enorm in de schulden om de zorgkosten maar te kunnen betalen.

Het maakt namelijk nogal een verschil of jij zoveel geld hebt dat jij twee van je 6 huizen moet verkopen door de crisis of dat je fortuin geslonken is naar 2,3 miljard i.p.v. de 2,9 miljard die je had doordat de beurzen gecrasht zijn, óf dat jij de 4 of 5 dollar per dag die jij verdiende als dagloner op de markt in India niet meer kunt verdienen waardoor jij en je familie letterlijk sterven van de honger. En als je probeert naar een buurthuis te gaan om een gratis maaltijd te krijgen loop je de kans neergeschoten te worden door de politie. Wat moet je dan? Verhongeren of doodgeschoten worden? Een onmogelijke keuze.

Waarom hebben arme mensen een grotere kans om het coronavirus te krijgen?

We weten inmiddels allemaal dat het virus wordt overgedragen wanneer mensen met elkaar in contact zijn; daarom moeten we allemaal zoveel mogelijk thuisblijven. Alleen is social distancing om een heleboel redenen voor mensen met een lager inkomen bijna onmogelijk.

Neem allereerst eens de sectoren onder de loep. Thuiswerken is vooral mogelijk voor de mensen in de midden- en hoog betaalde sectoren (met goede arbeidsvoorwaarden bij ziekte) maar onmogelijk voor de mensen die werken in sectoren met een lager inkomen: verzorgenden, schoonmakers, supermarktmedewerkers.. Zij hebben dus een veel grotere kans om besmet te raken! Thuisblijven is er vaak niet bij omdat veel van deze werknemers lage uren contracten hebben en/of niet door betaalt worden bij ziekte.. En dan praat ik over westerse landen.

Als je wereldwijd kijkt is het helemaal problematisch. Kijk naar achterstandswijken, sloppenwijken of vluchtelingenkampen. Daar is geen mogelijkheid om bij elkaar uit de buurt te blijven. Je houden aan social distancing betekent letterlijk geen geld om eten te kopen met de dood als gevolg. Kijk naar landen als India waar 1,4 miljard mensen wonen waarvan 80% leeft van de ‘informele economie‘. Zwart werken dus. Geen werk is geen geld. Maar ook dichterbij huis: hoe blijf je thuis als je geen huis hebt?

Alleen in Nederland zijn al bijna 40.000 mensen dakloos, in een land als Amerika praten we over honderdduizenden en in India over miljoenen. Deze mensen kunnen zich niet terugtrekken in hun huis en het is ook bijna onmogelijk om zich te wapenen tegen het virus doordat hygiene een ontzettend moeilijk punt is als je geen toegang hebt tot sanitaire voorzieningen.

Maar inderdaad, die mensen zitten in precies hetzelfde schuitje als jij in je met rozenblaadjes gevulde badkuip Madonna ;-)!

Het virus verslaan met een goed gevulde bankrekening of een lege portemonnee.

Naast dat de armen dus een veel grotere kans hebben om het virus te krijgen zijn de verdere gevolgen van COVID19 voor de armen bijna niet te overzien. In Nederland worden al massaal mensen ontslagen maar wij hebben hier nog het geluk dat wij een goed sociaal vangnet hebben (al weet ik dat er ook aan de bijstand een hoop haken en ogen zitten). Raak je in Amerika je baan kwijt? Dan ben je gewoon de Sjaak. Het witte huis geeft aan dat de werkloosheid de komende maanden richting 20% gaat van de Amerikaanse beroepsbevolking. Hoeveel van deze mensen zullen dit financieel kunnen overbruggen tot de economie weer aantrekt?

Het virus zien te verslaan nadat je het gekregen hebt is ook nogal een andere zaak met een goed gevulde bankrekening of een lege portemonnee. Waar mensen in de eerste categorie gelijk een corona test aangereikt krijgen, in quarantaine gaan op hun jacht met een prive dokter en verpleegkundige of beademingsapparatuur hamsteren voor ‘het geval dat’ kan een enorm percentage van de wereldbevolking niet eens ontsmettingsmiddel betalen, laat staan een ziekenhuisopname mochten ze hevig ziek worden. En worden ze wel opgenomen? Dan zullen ze de rest van hun leven krom moeten liggen om de ziekenhuisrekeningen te betalen.

De rijken blijven rijk, de armen worden armer.

Of zelfs erger..

Nee, het virus maakt misschien geen onderscheid tussen de lichamen dat het besmet maar de schade die het virus met zich meebrengt maakt zeker wel onderscheid.

Ik vind het verschrikkelijk voor iedereen die het momenteel moeilijk heeft, op welk gebied dan ook. Maar ik ben mij ook bewust van mijn enorme privilege als witte vrouw uit de middenklasse van de westerse wereld t.o.v. de allerarmsten op deze wereld.

Miljonairs, multimiljonairs en biljadairs: stop alsjeblieft met het maken van een Coronalied, het live gaan op Instagram vanaf je jacht en stop met te zeggen dat mensen positief moeten blijven vanuit je million dollar mansion, maar open je ogen, wees je bewust van je enorme privilege, help waar het kan en trek je portemonnee en strijd mee voor een vaccin!

Wees je bewust van je privilege. We zitten niet allemaal in hetzelfde schuitje. Het is maar net waar ons schuitje staat.

Gerelateerde artikelen

22 reacties

  • Reageren
    Esmee
    15 april 2020

    Ik snap je punt maar je maakt het wel erg zwart wit hoor. Waarom überhaupt een vegelijking maken? Ieder heeft er op zijn eigen manier mee te dealen en het voegt weinig toe om te gaan beoordelen wie het nou erger heeft. Ik volg normaal heel enthousiast je blog maar dit artikel irriteert me toch een beetje.

    • Reageren
      Roos
      15 april 2020

      Hey Esmee, dat mag! We hoeven het niet altijd met elkaar eens te zijn toch? Ik heb het inderdaad vrij zwart-wit geschreven, uit boosheid over de onrechtvaardigheid van dit alles voor de armsten onder ons, misschien dat ik nog eens ga kijken of ik ergens wat nuance kan brengen. Fijn dat je een berichtje achter liet!

  • Reageren
    Audrey
    15 april 2020

    Heel goed artikel, dit! Ik mag dan geen rijke celebrity zijn, maar ik ben me wel degelijk heel erg bewust van mijn privileges als hoogopgeleide vrouw in Nederland. Quarantaine in een klein flatje zonder tuin of balkon lijkt me echt heel zwaar.
    Audrey onlangs geplaatst…Gelezen: De stroopwafelshop – Astrid HarrewijnMy Profile

  • Reageren
    Siets
    15 april 2020

    Ben het helemaal met je eens!
    Natuurlijk is het leed niet vergelijkbaar en voor iedereen anders.. maarrr de dilemma’s van eten halen en dan doodgeschoten worden of thuis blijven en verhongeren zijn echt nog heel ver verwijderd van de dilemma’s van de meer rijkere mensen (moet ik dan dit huis weg doen, of de nanny haar contract beëindigen?)

  • Reageren
    Elsa
    15 april 2020

    Hoi Rosanne, ik houd van je blog maar dit artikel geeft me toch een raar gevoel. Natuurlijk is corona heel erge en raakt het de kwetbare mensen financieel harder. Maar het voelt een beetje alsof je alle rijke mensen over een kam scheert. En omdat die mensen misschien hard gewerkt hebben, moeten ze hun geld doneren? Wie zijn wij om te bepalen waar mensen hun geld aan uitgeven?

    • Reageren
      Roos
      15 april 2020

      Hey Elsa, wat jammer dat het je een raar gevoel geeft! Fijn dat je een berichtje achterlaat.
      Wat ik vooral heb geprobeerd aan te stippen met dit artikel is het privilege wat rijke mensen genieten t.o.v. de armsten op deze wereld. De onrechtvaardigheid daarvan maakt mij boos. En ja ik hoop dat rijke mensen geld doneren zodat zij hiermee de arme mensen, die niet hun steentje bij kunnen dragen aan een vaccin maar wél voor het grootste gedeelte de dupe zijn van deze crisis, hiermee helpen!
      Ik hoop dat je mijn standpunt begrijpt en zo niet: agree to disagree :)!

  • Reageren
    Anna
    15 april 2020

    Sjaaa weet je… Dit is zoals het is… Iedereen neemt zijn eigen verantwoordelijkheid nu door thuis te blijven waar kan. Artsen (hoogopgeleid) moeten ook werken. Dus zo zwart wit is het niet.

  • Reageren
    Mientje
    15 april 2020

    Hoi Rosanne, normaal lees ik graag je blogs maar bij deze heb ik er toch een raar gevoel aan overgehouden.
    Je maakt het veel te zwart wit. Je kan niet iedereen over 1 kam scheren.
    De contrasten waarmee je vergelijkt zijn in mijn ogen veel te groot om zo voor jou een mooie blog te schrijven. Ik, en ik weet zeker velen met mij, ervaren dit toch anders.

    • Reageren
      Roos
      15 april 2020

      Hey Mientje, bedankt voor je berichtje! Ik ben heel benieuwd wat je bedoelt met dat ik iedereen over 1 kam scheer? Alle armen of alle rijken? Wat scheer ik dan over 1 kam in dit artikel? :)

      Ik geef nergens ‘de schuld’ aan rijke mensen, ik probeer enkel uit te leggen dat de rijken op deze wereld een ongelofelijk groot privilege hebben t.o.v. de allerarmsten op deze aarde. Die contrasten zijn, net als wat jij zegt, ENORM groot. Maar dat betekent niet dat ze er niet zijn of niet waar zijn?

      Deze crisis, en een heleboel andere crisissen, treffen de allerarmsten op deze wereld het zwaarst en daar mogen we ons best bewust van zijn. Zonder weg te nemen dat de crisis voor ons allemaal moeilijk is.

  • Reageren
    Marjoleine
    15 april 2020

    Oh ik vind dat je wel echt een belangrijk en heel waar punt aanstipt! Had er zelf nog helemaal niet zo over nagedacht maar je hebt helemaal gelijk :-) Ik werk zelf als verpleegkundige, niet persé de lagere sector (want HBO niveau) maar wel een cruciaal beroep waarbij je niet thuis kunt blijven. Wij lopen dus inderdaad een veel groter risico op besmetting. Wat mij ook weleens “irriteert” is dat het inderdaad de mensen in de hogere sectoren zijn die thuis werken terwijl ik iedere dag weer mijn huis verlaat om de kwetsbaarste mensen te verzorgen. Vind ik niet erg, heb ik voor gekozen maar soms is voelt het zo oneerlijk.
    Marjoleine onlangs geplaatst…DIARY | Alles veranderde door coronaMy Profile

    • Reageren
      Roos
      15 april 2020

      Dankjewel Marjoleine voor je berichtje! Wat een prachtig maar (momenteel helemaal) heftig beroep heb je. Je verlaat inderdaad iedere dag je huis om kwetsbare mensen te helpen en daar ben ik je, en heel Nederland met mij, enorm dankbaar voor! <3

  • Reageren
    Elfi
    15 april 2020

    Goh je klinkt zo verbitterd.
    Ik lees je artikelen graag, maar hier ga ik snel overheen.
    Net als de reacties hierboven vind ik het ook allemaal maar zwart-wit.
    Maar soit, agree to disagree big time deze keer.

  • Reageren
    S.
    15 april 2020

    Mooi artikel Rosanne, erg duidelijk maar ook erg confronterend. Iets wat veel mensen vaak niet willen zien omdat ze veilig in hun eigen (privilege) bubbel zitten;) ik ben me er zeker van bewust dat zelfs ik een privilege heb ten opzichte van sommige andere gezinnen, zelfs hier in NL. Maar ik wordt er zelf ook kots misselijk van door de celebs te zien in hun mansion, oh oh oh wat hebben ze het zwaar. Nogmaals, goed artikel!

  • Reageren
    Dio
    15 april 2020

    Goed artikel Rosanne! Hoe er op dit moment gereageerd wordt op bepaalde issues (zoals het hamsteren beademingsapparaten) ben ik het helemaal met je eens. Dit is bizar!

    En daarnaast mag iedereen klagen, rijk of arm. En ja, voor de rijken is het misschien wel wat ‘makkelijker’ om te klagen, want ze hebben toch geld om naar een privé ziekenhuis te gaan.

    Toch vind ik dat er een nuance in mag zitten. Als ik kijk naar mijzelf. Niet zo rijk als Bill Gates ;), maar wel een freelance kantoor baan in NL, een koop appartement en een (lease) auto. Ik werk keihard aan mijn bedrijven. Regelmatig 60 uur per week. En daar kies ik voor. Ik vind werken leuk. Het is mijn passie. Hierdoor is mijn ‘salaris’ boven modaal. Ik stop het terug in mijn bedrijf, maar daar gaat het niet om. Wat ik bedoel is, dat je niet alle rijken over een kam kan scheren. En nee ik ga geen lied maken of zeggen dat ik het zo zwaar heb, want dan is niet waar. En nee ik ben niet extreem rijk, maar ik ben wel rijk ten opzichte van een getinte Amerikaan om het maar even zo te zeggen.

    Maar juist omdat ik ZO hard werk en dus ook geld beleg vind ik het wel vervelend als ik geen dividend krijg. Want HALLO ik ben bij 0 begonnen en heb de afgelopen jaren keihard gewerkt om dat te kunnen bewerkstelligen. :-)

    En dit is mijn verhaal, maar veel rijken (lang niet iedereen) zijn rijk geworden door er KEIHARD voor te werken, risico’s te nemen en veel dingen te laten.
    Dio onlangs geplaatst…Domein autoriteit verhogen? 5 tips!My Profile

  • Reageren
    Joyce - SomedayTodayNL
    16 april 2020

    Ik lees dubbele meningen in je reacties, maar ik wil je even zeggen dat ik het absoluut wel met je eens ben! En dan niet eens per se het rijk/arm verschil, maar wel het verschil in privileges en dat mensen daar dankbaar voor mogen zijn. Zelf ben ik leerkracht op een school met veel kinderen van hoogopgeleide ouders. Leerkrachten hoeven hier geen woord te zeggen over het risico dat we lopen op school of de hoge werkdruk. Reactie van de ouders is dat zij nu thuis zitten met de kids, ‘laat ons daar ook maar een zakcentje voor vangen’. Ik kan er zo slecht tegen. Wees blij dat je thuis zit, je werkt kunt doen en gewoon betaald krijgt. En dat de leerkrachten knetterhard voor je kind werken!
    Joyce – SomedayTodayNL onlangs geplaatst…Review | I Heart Revolution Tasty Chilli PaletteMy Profile

  • Reageren
    Marieke Ditters
    16 april 2020

    Als hoogopgeleide, goed betaalde witte vrouw ben ik me momenteel ook enorm bewust van mijn privileges. En erger ik me ook aan iedereen die beweert dat we allemaal gelijk zijn, nee dat zijn we niet. Hoe we daar mee omgaan ligt aan onszelf en wij, mensen met privilege, moeten daar onze verantwoording in nemen en helpen naar kunnen. Ik snap dat mensen je mening van dit artikel zwart/wit vinden. Ik denk dat je helemaal niet in alle gevallen zo denkt (zo ‘kennen’ we je niet) maar om dit te verwoorden moet je het wel zwart/wit stellen.
    Natuurlijk heb ik het ook ‘zwaar’; ouders zitten in lockdown in verpleeg tehuis, snappen er door dementie niets van. Onze gehandicapte zoon mag niet naar de dagbesteding waardoor we bovenop thuiswerken ook 24 uur pd activiteitenbegeleiding zijn en slecht slapen omdat hij hier enorm onrustig van wordt. Maar ik weet dat we hier wel weer van herstellen, we zijn niet bang voor onze baan, kunnen later een keer op vakantie om bij te komen, hebben geld om onze boodschappen te laten bezorgen en de meeste zaken starten op termijn echt wel weer op. Lang verhaal kort: zorg voor elkaar en ben je toevallig geboren op de juiste plek met de bijbehorende kansen en kan je helpen; doe dat dan! Heb je pech gehad in het leven en is het normaal gesproken al zwaar: ik denk aan je. Laat je horen en wie weet wat we voor elkaar kunnen doen!

  • Reageren
    Rachel
    16 april 2020

    Goed geschreven Rosie, je hebt ook helmaal gelijk hoor.. je hoort niet iedereen over 1 kam te scheren met dit virus. Wij merken er niet veel van.. wij zijn sowieso al huismussen, gaan amper tot nooit stappen. Eens in de zoveel tijd eten we eens een keer sushi, maar bankhangen hebben we geen problemen mee. Ik merk het momenteel alleen als ik boodschappen ga doen. Dan let ik wel echt op, verder werk ik nog steeds vier dagen op kantoor.

  • Reageren
    Tamara
    20 april 2020

    Wat iedereen er ook van vindt, of het nu té zwart/wit of té overdreven is, het is jouw mening! En ik vind persoonlijk dat je echt een goed punt hebt. De scheiding tussen arm en rijk is er altijd al geweest, maar nu op het moment met COVID-19 wordt weer duidelijk hoe groot dit verschil is.
    Tamara onlangs geplaatst…Denim Guide: wat is een mom jeans?My Profile

  • Reageren
    Erica Schwing
    22 april 2020

    Hai Roos, Je hebt helemaal gelijk. Het is niet zwart-wit, of verbitterd, het is de realiteit. Het zal van Madonna goed bedoeld zijn, en al die celebrities, maar het helpt de mensen in de armoede niet. Ze geven gelukkig ook veel geld uit aan donaties en charities, en ja, ze hebben er zeker hard voor gewerkt, maar die andere realiteit die jij beschrijft is er echt. En die is voor de mensen keihard, die het arm hebben. Deze situatie benadrukt dat weer. Het is natuurlijk altijd zo geweest dat er armen en rijken zijn, maar in dit soort tijden wordt je je daar weer meer van bewust van. Het kan geen kwaad ook eens aan de armen denken die het heel moeilijk hebben. We kunnen de ellende van de wereld niet op onze schouders nemen en alles oplossen, hoe graag we dat ook zouden willen. En waarom het zo is in de wereld ? En wat kunnen we doen om te helpen ? En ja, dankbaar zijn voor je eigen gezondheid en situatie. Maar dat helpt de armen ook niet als wij hier dankbaar rondlopen dat wij het beter hebben. Het is en blijft moeilijk. Meeleven met de armen is goed, donaties geven mogelijk waar je kan. Ik zit ook niet bepaald rooskleurig (ahah, om maar met roos te spreken), ik doe een opleiding en zit in die bijstand, en herstel van post traumatische stress stoornis. Ik heb heel luidruchtige buren en kan niet even weg, en dan is het als je allemaal thuis zit, soms heel zwaar. En dan ben ik nog alleenstaand….als je dan een gezin met kinderen hebt en thuis moet werken, is het moeilijk. Het enige wat ik dan kan doen is creatief oplossingen bedenken, de deur uit, met de hond wandelen, wat gelukkig hier mag, als het lawaai en de stress oploopt, en dan maar blij zijn dat het mooi weer is nu !!! We weten niet waarom de 1 het rijk heeft en de ander heel arm is, je moet met je situatie dealen waar je in zit, dat is wat ik wel weet, en het beste ervan proberen te maken.

  • Reageren
    Arjen | MoneyMeister
    20 mei 2020

    Ik vind je artikel niet zwart – wit of verbitterd, maar eerder realistisch. Ik hoop in ieder geval dat ‘we’ met z’n allen de kans pakken om (hoe cliché het ook mag klinken), beter, groener, en eerlijker uit de (komende) crisis komen.
    Arjen | MoneyMeister onlangs geplaatst…Verlaag de maandlasten van je hypotheek met rentemiddelingMy Profile

  • Reageren
    Mijntje
    22 mei 2020

    Een late reactie op dit artikel. Wat ontzettend goed dat je dit onderwerp bespreekt! Je omschrijft een harde realiteit, die veel mensen niet willen horen. Ik sluit me aan bij eerdere reacties, dat je zeker niet zwart-wit of verbitterd overkomt. Dank voor dit artikel!
    Mijntje onlangs geplaatst…Moederdag en verjaardagMy Profile

  • Laat een reactie achter

    CommentLuv badge

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.