Onze reis door Servie: Belgrado! (deel 1)

Het is zover! We gaan op reis! We hebben er zo ontzettend veel zin in en Flynn al helemaal. Ik had een rugzak voor Flynn gekocht (vreselijk ding maar nood breekt wet en hij vond ‘m fantastisch ;p) en daar allerlei leuke en lekkere dingen in gedaan. Deze rugzak hebben we hem gegeven op het vliegveld en hij was he-le-maal gelukkig. Als je precies wil weten wat er in zit: ik schreef er dit artikel over.

Er zat bijvoorbeeld deze enorme poster in die je zelf in kon kleuren en een etui met kleurpotloden. Terwijl Kay de koffer incheckte zaten wij op de grond ergens te kleuren. Er kwamen zelfs nog even andere kindjes kleuren, zo leuk :)!

En daar issie dan, het lang verwachte vliegtuig ;-)! Flynn keek zijn ogen uit en vond het allemaal fantastisch. De vleugels, de motoren, de piloot en stewardessen. Alles werd uitgebreid besproken haha.

Hoi! We hebben er zin in! We vlogen op Belgrado. Het reisschema hebben we een beetje om moeten gooien in vergelijking met het schema wat ik je in dit artikel met onze plannen voor Servie vertelde! Doordat de vliegtijden op Nis gewoon zo onmogelijk waren met een kind hebben we toch besloten op en vanaf Belgrado te vliegen.

De vliegreis ging perfect. Ik had me er op voorbereid dat Flynn misschien wel last van zijn oortjes zou krijgen ivm zijn gevoeligheid (63628 oorontstekingen en buisjes met een jaar) maar dat ging dus helemaal top. Hij heeft lief gekleurd en veel spelletjes op de Ipad gedaan. Prima!

En hier zijn we in ons appartement. We hadden dit appartement geboekt via Airbnb. Mocht je het ook willen boeken, zou je dat dan via deze link willen doen? :) Hierdoor krijg jij, als je een nieuwe gebruiker bent, 25 euro korting en ik 15 euro reistegoed :D !

We hebben ons lekker gesetteld, wat eten gekocht bij de supermarkt en zijn vroeg gaan slapen. Wat is reizen toch altijd vermoeiend he!

Wat we precies op welke dag gedaan hebben weet ik helaas niet helemaal meer, maar ik weet wel dat we de eerste dag flink veel gelopen hebben. Flynn vond het helemaal prima bij Kay op de rug en waar we al snel achter kwamen is dat in Belgrado werkelijk o-ve-ral grote speeltuinen te vinden zijn. Zo gaaf voor hem. Op de foto hierboven bezochten we het fort. Het fort ligt in het Kalemegdan park, een groot park midden in de stad waar je een prachtig uitzicht hebt.

Overal zijn souvenirwinkeltjes :)!

En hopla, weer een speeltuin in haha.

Wat trouwens super handig is om te laten weten. We kwamen er al gauw achter dat je in Belgrado geen Uber hebt maar een app genaamd: CARGO. Hetzelfde principe als Uber maar dan alleen in Belgrado. Werkte als een tierelier! Kay melde zich aan en als we na een lange dag terug naar ons appartement wilden gaan en we aan de andere kant van de stad waren bestelde hij gewoon een ‘taxi’ via die CARGO app. Het kostte ons vaak nog geen 3 euro om weer terug te komen. We waren hetzelfde kwijt geweest aan een busritje naar huis (ongeveer 1 euro p.p.).

Tijdens onze citytrip naar Sofia maakten we kennis met de ‘free walking tour’. Een gratis wandeling met een gids door de stad, de gids vertelt alles wat hij weet over de mooiste bezienswaardigheden van de stad en aan het einde van de tour geef je de gids wat jij vond wat de tour waard was. Zo’n leuk principe! :)

Het plan was om dit ook weer in Belgrado te gaan doen, wij vonden het namelijk een super toffe manier om de belangrijkste, mooiste en interessantste plekken in de stad te leren kennen. In Sofia waren we natuurlijk zonder Flynn, in Belgrado met ;-)! We hadden ons al voorgenomen om het gewoon te proberen en maar te zien. Mocht het geen succes zijn dan konden we altijd nog afhaken maar als je het niet probeert dan weet je het nooit, toch? Het ging hartstikke goed gelukkig! Op het begin dacht ik: dit wordt helemaal niks. Hij was alleen maar aan het jammeren, opstandig aan het doen en hij wou opeens absoluut niet meer in de draagzak bij Kay (tel daar 33 graden bij op + het feit dat je ZO graag wil horen wat de gids allemaal vertelt..). Laten we zeggen dat ik niet in mijn beste humeur was op dat moment haha.

Maar uiteindelijk gaf hij toe, ging hij lekker in de drager met wat lekkers en speelde hij tussendoor in speeltuinen.

Selfie van de tourguide haha. We hadden zo’n leuke groep. Iedereen vond het prima om een beetje rekening te houden met ons als Flynn eventjes wou spelen of even iets moest eten/drinken tussendoor. Zo lief en fijn.

Ondanks dat de stad echt nog in opbouw is zijn er zoveel mooie plekjes te vinden in de stad.

Toch wel echt mijn favoriete plek in Belgrado: de bohemian wijk Skadarlija! Het is niet heel groot, één hele fantastische mooie straat, maar wat voor één! Alle restaurantjes hebben enorm uitgepakt met de meest prachtige bloemen. Zo gezellig! Zo mooi!

Heel veel streetart in Belgrado! Heel gaaf en bijzonder en bijna altijd met een dubbele boodschap.

Tijdens de tour aan het spelen met steentjes terwijl ik probeer te luisteren haha.

De kathedraal, zo prachtig en groot! De binnenkant staat helemaal in de stijgers en ze zijn bezig met een enorm mozaiek in de ronde koepel. ZO geweldig. Ongelofelijk.

Lekker ding :D! Rondom de kathedraal is een park met wederom heel veel speeltuinen dus we aten hier ’s avonds lekker een ijsje terwijl Flynn speelde.. Maar eerst gingen we nog lekker uit eten!

Één van de weinige keren dat we echt lekker uit eten zijn geweest. Ik had hier een groot bord met gnocchi en verse groente van de markt. Het smaakte zo lekker, zo zacht allemaal. Loved it!

Aangezien ik ZOVEEL te vertellen heb deel ik ons reisverhaal op in delen ♥! Overmorgen staat het volgende deel online! En mocht je in de tussentijd vragen hebben over onze reis, laat ze mij dan zeker weten in de comments. Kan ik daar rekening mee houden tijdens mijn schrijfsels ;-)!