Java: de Borobudur

Één van de eerste bijzondere dingen die wij deze reis gezien hebben was de Borobudur op Java. Nadat wij op dag 1 waren aangekomen in Yogjakarta besloten we, doordat we zoveel last hadden van de jetlag, een nachtje langer in het hotel te blijven die we eigenlijk alleen voor de eerste nacht geboekt hadden. Op dag 3 gingen we op pad. De Borobudur ligt zo’n 40 km vanaf Yogjakarta, we konden de bus pakken voor een paar cent maar aangezien die op lastige tijden ging besloten we een taxi te nemen. Een uurtje later kwamen we aan bij de Borobudur.. Wat een geweldige, bijzondere en ubergrote tempel is dit..

3 4 5 8 92 6 7 10

We besloten eerst onze backpacks naar een hotel te brengen waar we die nacht zouden gaan overnachten. We hadden een goedkoop adresje gevonden in de Lonely Planet (hotel Lotus II) en voor €12,- sliepen we op 10 minuten lopen vanaf de tempel. Geen mooi hotel of luxe maar het had een airco, een bed en een douche. Meer hadden we niet nodig. Snel kleedde ik me om (het wennen aan het warme weer ging me nog niet zo gemakkelijk af, lees: nat van het zweet) en pakten we onze kleine rugzak in met waterflesjes en onze camera, ready to go!

Voordat je bij de ingang van de Borobudur komt loop je eerst nog een flink aantal meters tussen rijen en rijen met winkeltjes. Iedereen probeert je dingen te verkopen, de één op een leuke manier, de ander op een veel agressievere manier.. Niet altijd even leuk. Eenmaal bij de entree kochten we onze tickets en besloten we om een gids te ‘huren’. Vrienden van ons waren dit jaar ook bij de Borobudur geweest en vonden dit echt een aanrader: er is zoveel te vertellen over de Borobudur, het verhaal is zo ontzettend interessant.. Een gids kan je alles vertellen, zonder gids is het ook allemaal mooi maar krijgt het allemaal veel minder betekenis.

Onze gids was een leuke man van een jaar of 40 die dit werk al 20 jaar deed van 6 uur ’s ochtends tot 7 uur ’s avonds, 6 dagen in de week. Je zou kunnen zeggen dat hij redelijk wat werkervaring had ;-)!

De Borobudur is een enorme boedhistishe tempel (123 m bij 123 m) opgebouwd uit ongeveer 2 miljoen stenen die gebouwd is tussen het jaar 750 en 850. De Borobudur is opgebouwd in 9 verschillende etages. Iedere etage heeft een bepaalde betekenis in de boedhistische leer en geeft een bepaald niveau aan in het leven van Boedha. Het gaat er om dat volgens de geschiedenis iedere boedhist de top kan bereiken binnen de religie, heiligheid: het Nirwana. De bovenste etage van de Borobudur is het Nirwana en alle etages er onder geven de weg er naartoe weer. Op iedere etage die we beklommen stonden we weer vol verbazing te kijken naar alle prachtige bewerkte stenen. Als je de hele Borobudur op de juist manier doorloopt kun je, door het volgen van de bewerkte stenen, het hele leven van Boedha volgen. Vanaf de eerste verdieping, de Kamadhatu tot de bovenste verdieping: het Nirwana. Waar wij ons ontzettend over verbaasden is hoe álles, maar dan ook echt werkelijk waar álles lijkt te kloppen in deze tempel. Waar hij staat, de grootte, de lichtval, iedere steen of beeld heeft een betekenis en staat weer in verband met de volgende afbeelding etc. Ontzettend interessant!

De Borobudur heeft eeuwen bedolven gelegen onder steen, zand, en de as van de uitbarstingen van de Merapi vulkaan die vlakbij ligt. Rond 1800 hebben de Engelsen de Borobudur herontdekt en zijn ze begonnen met het weer zichtbaar maken van deze prachtige tempel. Door de jaren heen is de Borobudur verschillende keren gerestaureerd, bijvoorbeeld door Unesco omdat de Borobodur op de werelderfgoedlijst staat. Het is een prachtig onderhouden tempel waar we echt geweldig veel geleerd hebben over het Boedhisme en de Borobudur zelf. Gaaf!

Naarmate we hoger en hoger in de tempel kwamen merkte ik al dat ik meer en meer aangestaard werd. Op Java was dit over het algemeen al heel erg maar hier was het nog een graadje erger. Werkelijk waar overal werd er naar me gewezen en probeerden mensen foto’s van me te maken. Leuk als je daar mega bezweet rondloopt haha. Uiteindelijk vroegen zelfs mensen of ze met me op de foto mochten en aangezien ik de beroerdste niet ben (;p) ging ik (enigzins beschaamd) maar even snel met ze op de foto.. En Kay natuurlijk met onze camera snel doorklikken haha, hij vond het geweldig grappig. Ik snap er nog steeds niets van, is het nou zó ontzettend bijzonder, een blond meisje? Ik kan me er gewoon niks bij voorstellen.. Haha!

Rond een uur of 4 waren we weer terug in het hotel waar we ons douchten (ja alweer) en lekker wat gingen eten. Vanavond stond er namelijk nog iets ontzettend bijzonders op de planning: we gingen mediteren met Boedhistische monniken in een tempel vlakbij het hotel.. Wordt vervolgd ;-)!

handtekening rosie

Gerelateerde artikelen

27 reacties

Josianne
    15 november 2013

Wauw, wat mooi! Grappig dat ze allemaal met jou op de foto wilden haha. Een blond meisje komen ze natuurlijk niet zo vaak tegen.

Anne
    15 november 2013

Wat een indrukwekkende tempel. Met een gids er bij is dan een leuk idee, dan leer je inderdaad meer dan wanneer je zelf de tempel zou hebben beklommen. Ik vind het een boeiend verhaal. En allemaal met je op de foto, ja blonde meisjes zijn bijzonder he. Ik heb zelf bruin haar, maar toen ik in China woonde wilden mensen ook eindeloos met me op de foto. Alleen al vanwege je westerse uiterlijk. In het begin grappig, later irritant ;)

15 november 2013

Haha zeker, in het begin hilarisch maar het later idd wel irritant.. Maargoed ;-)!

MySimplySpecial
    15 november 2013

Wat gaaf allemaal! Heel leuk om deze reisverslagen te lezen! Ik heb dat foto verhaal trouwens ook meegemaakt in Vietnam en ik ben zelfs veel minder blond.

15 november 2013

Haha ja grappig zeg, het zal wel om ons westerse uiterlijk gaan ;-)!

Dagmar
    15 november 2013

Wauw wat een bijzondere foto’s en mooie ervaring, prachtige locatie. Je hebt er vast je ogen uit gekeken, waanzinnig!

15 november 2013

Jaaaa echt heel bijzonder! We bleven kijken en nieuwe dingen ontdekken!

Isabel Cristina
    15 november 2013

Wat leuk om te lezen! Ik hou van geschiedenis en reizen, dus deze plek wil ik zeker een keer bezoeken! :D

Dionne
    15 november 2013

Wederom prachtige foto’s! Leuk verhaal van die foto

Nikki
    15 november 2013

Wauw wat een mooie foto’s!

Joyce
    15 november 2013

Ziet er heel indrukwekkend uit!

Lisa deelt
    15 november 2013

Altijd leuk om cultuur op te snuiven!

Natasja
    15 november 2013

Wow, ontzettend leuk om te zien! Ik zou heel graag dit bij zonsopgang willen zien, eens kijken of dat gaat lukken! Is het echt zo wennen daar qua temperatuur? (ik kan daar ook niet heel goed tegen helaas :) )

Elke
    15 november 2013

Wauw, het ziet er daar echt zo mooi uit! Ik ben benieuwd naar je vervolg! ;)

Sabine

Wauw mooi zeg!

Charlotte

Wauw, heel indrukwekkend!

15 november 2013

Wauw wat prachtig is het daar!

Mirjam - Jewelyz
    15 november 2013

Geweldig leuk en herkenbaar! Erg leuk om te lezen! En wat een mooie foto’s.
    Heel herkenbaar dat ze met je op de foto willen. Zelf ben ik erg lang en slank (niet blond ;)) en er waren inderdaad ook veel meisjes die met mij op de foto wilden, vond het zó vreemd! Ik dacht; ok maar dan wil ik ook een foto van jou maken want dat vind ik dan weer interessant ;)

15 november 2013

Wauw, het lijkt mij allemaal zo prachtig daar!

Melissa
    15 november 2013

Wauw, indrukwekkend! Erg mooie foto trouwens :)
    x

16 november 2013

Ohhhh ik lees je artikelen over Indonesië echt met LIEFDE :3. Wat een suuupermooie foto’s en wat een verhaal zit er achter die tempel zeg, zo gaaf!

Annelies@Boekboetiek
    16 november 2013

Heel indrukwekkend, supermooie foto’s!

Marlies
    17 november 2013

Wat een leuk verhaal heb je ervan gemaakt en wat grappig dat iedereen je zo bijzonder vond haha! Misschien dachten ze wel dat je een beroemdheid was :) Prachtige foto’s zijn het, wauw!
    Erg leuk om je ervaring te lezen, heb een tijdje geleden namelijk ook een hoop van deze tempel gezien in een serie. The amazing race is een amerikaanse serie een beetje vergelijkbaar met peking express en hierin reizen ze in teams van 2 de hele wereld over en meoten ze allemaal opdrachten enzo doen. In een van de afleveringen van seizoen 19 gingen ze ook naar deze tempel namelijk! Even opgezocht welke aflevering het was: aflevering 3 (uit seizoen 19 dus). Heb even gezocht op youtube maar hier stond geen video ervan online, als je het leuk vind om te zien kan je ‘m wel downloaden :)
    Erg indrukwekkende tempel lijkt me het inderdaad, en heel begrijpelijk dat je moest wennen aan het klimaat, ik zou me ook rotzweten denk ik daar haha!

Claudia
    17 november 2013

Ach even op de foto en die kindjes zijn weer helemaal gelukkig toch haha. Zo grappig met dat hoedje, echt leuk! Kijk nu al uit naar je andere reisverhalen!

Manon
    17 november 2013

Leuk dat ze allemaal met jouw op de foto wilde, maar ja blond is wel speciaal in sommige landen, ook deze foto’s zijn weer prachtig!

Simone
    18 november 2013

Wauw, wat mooi zeg! Haha, ja het is blijkbaar erg bijzonder, blond haar! :P

Mandy
    23 november 2013

Gave foto’s, dit lijkt me een hele bijzondere plek!
    Is het trouwens niet gebruikelijk om je schouders te bedekken in een tempel daar?