Je eigen kind vormgeven

Je eigen kind vormgeven

Ik wil een meisje met blond haar en groene ogen. Ze moet super slim zijn, een atletisch figuur hebben en ze moet prachtige jukbeenderen en kuiltjes in haar wangen hebben.

?

Afgelopen week zag ik de documentaire van Jodie Marsh op TLC: Jodie Marsh is making babies. En ik moet eerlijk zeggen, ik was vrij geshockeerd. Niet zozeer om de items over het tekort aan spermadonoren in Engeland of spermadonor Ed uit Nederland die ‘op de natuurlijke manier’ vrouwen zwanger maakt (met wederzijdse toestemming zie ik hier de ernst niet van in). Wel was ik in shock en zelfs een beetje boos over één van de laatste items. Jodie gaat op bezoek bij een man in Amerika die een bureau runt waar mensen eitjes en spermacellen van alleen maar héle knappe mensen (hoezo subjectief?) kunt kopen en zo voor een slordige $150.000 je eigen kind geheel kunt vormgeven.

Zijn eigen gestylede gezinnetje

Je kunt bladeren door een map met allemaal foto’s van mensen die hun eitjes of spermacellen hebben verkocht aan het bureau. Zo krijg je gegarandeerd een knap kind!

Om het verhaal nog wat kracht bij te zetten neemt de man in kwestie Jodie mee naar zijn tot in de puntjes gestylede gezin. 3 jongens en een dochter heeft hij. Waarvan 2 jongens eigenlijk een tweeling zijn maar er zit wel een aantal jaar tussen! Lachend vertelt hij over zijn dochter, zij is toch niet helemaal perfect uitgevallen. ‘Ze wil namelijk niet met mij shoppen en dat is nou juist waarom ik een dochter wou hahahahaha!!!!!!!!!!’.

Is dit waar we naar toe gaan?

Ik kreeg een rilling over mijn lijf van afschuw. Is dit de toekomst? Is dit waar we met de huidige (en toekomstige) technologie naar toe gaan? Het creëren van de perfecte baby, kind en mens?

Ik vind het on-ge-lo-fe-lijk. Ik word er bang en verdrietig van maar ook enorm boos om. Zijn we nou helemaal gek geworden? Gaan we straks naar een maatschappij met mensen die allemaal ‘gemaakt’ zijn naar de wensen van hun ouders? Wat is er gebeurd met de natuur zijn gang laten gaan? Of de rechten van het kind wat je op de wereld zet. Je speelt met genen, je speelt met levens. Alles om aan jouw verknipte eisen te voldoen (ik wil een dochter om lekker mee te shoppen hahahahaha). Ik word er een beetje misselijk van.

En kinderen met Down, ASS of een andere beperking? Mogen die er dan ook niet meer zijn? Of de middenmoot van de bevolking? Hoe houden we over 100 jaar de maatschappij draaiende als er alleen nog maar mensen zijn met een IQ van Einstein die chirurg of jurist willen worden?

Vragen, vragen, vragen.

Het roept alleen maar vragen bij me op. Er zit natuurlijk ook een goede kant aan dit hele verhaal. Het feit dat de medische wereld steeds meer kan is op medisch vlak natuurlijk fantastisch maar als je dit in gaat zetten voor cosmetische doeleinden vraag ik me al het bovenstaande af.

Moeten we de natuur niet gewoon zijn gang laten gaan of zou jij er voor kiezen om de natuur een handje te helpen? Stel je hebt alleen dochters en je wil dolgraag een zoon, zou jij dan de ‘onschuldige’ beslissing maken om hier invloed op uit te oefenen?

Ik ben heel erg benieuwd hoe jullie hier over denken! Laat je het me weten in de comments?

handtekening rosie

Wil je op de hoogte blijven van alles omtrent mij en Lifebyrosie.nl?
Volg mij dan op Facebook of Instagram (@lifebyrosie) ♥

Gerelateerde artikelen

23 reacties

  • Reageren
    chucky1012
    4 april 2016

    Goed artikel!
    Inderdaad je wil samen leuke dingen doen zoals samen shoppen met je kind of naar eren pretpark gaan.

    Xoxo

    • Reageren
      Roos
      4 april 2016

      Ik denk dat je mijn punt niet helemaal begrijpt? :)

  • Reageren
    Jolanda
    4 april 2016

    Ik vind dit vreselijk! Natuurlijk heb je stiekem misschien een voorkeur voor jongen/meisje en hoop je dat je kindje mooi is. Als het er eenmaal is vind je je kindje altijd de mooiste van de wereld en maakt het echt helemaal niet uit of het een jongen of een meisje is. Het belangrijkste is, hoe cliché ook, als het maar gezond is!
    Jolanda onlangs geplaatst…Hand Chemistry Glow OilMy Profile

    • Reageren
      Roos
      4 april 2016

      En cliche’s zijn meestal waar toch ;-)! Nee helemaal mee eens. Alleen die voorkeur voor jongetjes of meisjes.. Ik heb er niks mee en vind het ook heel moeilijk om het te begrijpen!
      Roos onlangs geplaatst…Je eigen kind vormgevenMy Profile

  • Reageren
    Kimberley
    4 april 2016

    Nou las ik laatst al dat John Legend en zijn vrouw er zelf voor gekozen hebben om een dochter te krijgen. Dat idee alleen al vind ik ridicuul. Je krijgt een zoon of een dochter, je gaat toch niet kiezen?! Maar goed, dan lees ik dit en dan denk ik al helemaal ‘shit, wat gebeurt er in godsnaam?’. Dat je groene ogen mooi vind, helemaal top. Dat je een dochter boven een zoon zou verkiezen, kan. Dat je een sportief kind wil, mag. Maar het is jouw kind. Met of zonder groene ogen, jongen of meisje, sportief of lui. Jouw dna zit erin en dát… Dat is toch juist het gaafst en het belangrijkst?!
    Kimberley onlangs geplaatst…Opeens weer een babyMy Profile

    • Reageren
      Roos
      4 april 2016

      Helemaal mee eens Kimberley. Jouw kind is voor jou sowieso al perfect! Wat maakt het in godsnaam uit welke kleur ogen of haar je kind heeft?! En inderdaad het zelf kiezen voor een jongetje of een meisje.. Ik kan er niet over uit.
      Roos onlangs geplaatst…Je eigen kind vormgevenMy Profile

  • Reageren
    Emma
    4 april 2016

    Wat een goed artikel. Ik had hier nog niet van gehoord en het zet me inderdaad aan het denken.
    Zelf heb ik wel lichamelijke klachten en een chronische ziekte, als het mogelijk zou zijn om er zeker van te zijn dat ik dat niet door zou geven aan een kindje zou ik dat een heel aantrekkelijke mogelijkheid vinden. Maar dat is meer vanuit mijn eigen angst om mijn ziekte door te geven, mocht het toch genetisch zijn.
    Maar dat is natuurlijk wel iets anders dan uit dat programma, jeetje wat je zegt inderdaad, die cosmetische veranderingen en een heel wensenlijstje.. bizar!

    • Reageren
      Roos
      4 april 2016

      Hoi Emma, heel begrijpelijk dat je hier over nadenkt. Ik vind het op medisch gebied ook compleet anders dan op cosmetisch gebied!
      Roos onlangs geplaatst…Je eigen kind vormgevenMy Profile

  • Reageren
    Frank
    4 april 2016

    Bah…. Ik vind het bijna te ziek voor woorden. Er zijn weet ik hoeveel mensen die geen kinderen kunnen krijgen en er alles voor over hebben. Gaan hun lopen te zeuren dat die van hun niet perfect is omdat ze niet wil shoppen of niet knap genoeg zou zijn…
    Frank onlangs geplaatst…Hoera, een papa is geboren!My Profile

    • Reageren
      Roos
      4 april 2016

      HE-LE-MAAL mee eens. Of omdat het niet het juiste geslacht is. Mijn god. Ga 1x op een kinderziekenhuis rondlopen en zeg daarna nog eens dat je alleen een jongetje of een meisje wil.
      Roos onlangs geplaatst…Je eigen kind vormgevenMy Profile

  • Reageren
    Angelique
    4 april 2016

    Ik moet er niet aan denken om het zelf helemaal te kunnen beslissen. Ik vind het zelfs een beetje hypocriet als je het doet. Hetzelfde als dat mensen abortus plegen als ze merken dat ze niet het gewenste geslacht krijgen. Belachelijk! Ik laat mij liever verassen hoe mijn kindje er uit komt te zien
    Angelique onlangs geplaatst…Superhelden traktieMy Profile

    • Reageren
      Roos
      4 april 2016

      Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit heb gehoord dat mensen kiezen voor een abortus n.a.v. het geslacht maar ook hier wordt ik alweer misselijk van. BELACHELIJK!
      Roos onlangs geplaatst…Je eigen kind vormgevenMy Profile

  • Reageren
    Michelle
    4 april 2016

    Ik krijg hier zo’n nare bijsmaak van! Het is toch júist zo mooi dat je kind een genetische mengelmoes is van jou en je partner? Waarom zou je dat überhaupt willen manipuleren? Voor mij is het krijgen van een baby nog steeds een natuurlijk iets, daar moet je gewoon niet mee willen rommelen. Ik ben het met je eens dat het voor medische doeleinden wél heel mooi zou kunnen zijn, maar dat hele cosmetische; ik vind het helemaal niks.
    Michelle onlangs geplaatst…PLOG#33: BABYSHOWER & VOETBALZONDAGMy Profile

  • Reageren
    Christa
    4 april 2016

    Ik vind dit altijd een interessant onderwerp. Ik zou zelf nooit mijn eigen kind willen “samenstellen”, maar ik vind het interessant om te zien hoe heftig hierop wordt gereageerd. Als ik even advocaat van de duivel mag spelen: de meesten van ons zijn eigenlijk natuurlijk continu bezig om maar zo goed mogelijk in de maatschappij te passen. Kinderen krijgen beugels aangemeten om scheve tanden tegen te gaan, een operatie om een hazelip of flaporen te corrigeren vindt niemand raar en elke ouder wil graag dat zijn of haar kind goede cijfers op school haalt. Dit sluit natuurlijk ook een beetje aan op de discussie over de NIPT-test. Waar zo goed als iedereen het absurd vindt om een kindje te selecteren op geslacht wordt dit al deze groep al kleiner als het gaat om het vaststellen of een kindje het syndroom van down heeft. En neem de twintig weken echo, die is er eigenlijk ook om te kijken of alles goed gaat met de foetus en door het nieuws wat daar gegeven wordt worden ook zwangerschappen afgebroken. Moeten we de twintigwekenecho dan ook maar afschaffen? En hoe zit dat dan met de vroege geslachtsbepalende echo? Ik lees hierboven ook dat je kindje een genetische mengeling van jou en je partner is – dat is het natuurlijk nog steeds als straks mogelijk is door genetische manipulatie een jongetje met blauwe ogen (dominant gen voor bruine ogen uit) en bruin haar (gen voor bruin haar aan) in je baarmoeder te laten plaatsen. Dathet geen verrassing meer is neemt nnatuurlijk niet weg dat ook een genetisch gecheckt kind nog steeds voor de helft jouw genen heeft en voor de helft die van je partner. En hoe zouden we het vinden als de wetenschap het mogelijk maakt de genen van twee vrouwen te combineren in een eicel, of de genen van twee mannen in een “lege” eicel te plaatsen waardoor ook same sex couples een kind kunnen krijgen wat ook biologisch gezien van hen beiden is?

    Ik weet het antwoord ook niet en ik denk dat een heel groot deel ook onderbuikgevoel ipv ratio is. Maar ik vind alle ethiek die hierbij komt kijken echt superinteressant. In de kern komt het volgens mij neer op “is alles wat medisch/wetenschappelijk mogelijk is, ook wenselijk?”. En ook de kloof tussen rijk en arm speelt mee: als alleen de allerrijksten een ingreep kunnen betalen wordt dat vaak als meer controversieel gezien dan wanneer het voor iedereen beschikbaar is. Interessant allemaal! Ik ga de documentaire zeker eens kijken, food for thought, dankje voor de tip!

  • Reageren
    Christa
    4 april 2016

    In hetzelfde straatje: ondanks de commotie vaccineren we onze dochters massaal tegen HPV, een virus wat kán leiden tot een verhoogde kans op bepaalde soorten baarmoederhalskanker. Toch ligt het genetisch selecteren van embryo’s die geen erfelijke ziekte van een vd ouders dragen veel gevoeliger.

    En ook, ik kan me voorstellen dat de stap tot geslacht selectie makkelijker gemaakt word als je zoals John Legend en zijn vrouw al in het medische traject van IVF zit. Dan zijn er meerdere bevruchte embryo’s waarvan er maar een aantal worden teruggeplaatst, dat is natuurlijk een net iets andere situatie dan iemand die speciaal IVF wil doen om het geslacht te bepalen, of iemand die na een vroege geslachtsbepalende echo besluit abortus te plegen, of meisjes die in culturen waar een zoon meer gewaardeerd wordt massaal te vondeling worden gelegd of van het ravijn gegooid worden…

    • Reageren
      Roos
      4 april 2016

      Hey Christa, heel erg bedankt voor je reactie. Super interessant! :D

      Ik vind het gaaf dat je even advocaat van de duivel speelt ;-)! En je hebt helemaal gelijk, 99% van mijn mening is gebaseerd op mijn onderbuik gevoel ipv op harde feiten! Ik vind het mooi om zo’n discussie te starten hier op mijn blog.

      Alles wat je zegt is voor iedereen ook natuurlijk weer anders. Ik vind alles rondom het medische compleet anders dan het cosmetische. Over het medische gedeelte weet ik gewoon niet genoeg om daar mijn mening over uit te dragen. Als ik hierbij naar mijn eigen gezin kijk, de 20 weken echo is een standaard echo om te kijken of er gezondheidsrisico’s zijn. Als we er een keuze in hadden gehad dan hadden we deze waarschijnlijk ook gedaan, puur en alleen dat je dan weet of er iets met je kindje aan de hand is en het geen ‘verrassing’ is als hij/zij geboren wordt. Een geslachtsbepalende echo was voor ons voor de leuk en voor de makkelijkheid qua inrichting van de babykamer (en natuurlijk een flink stukje nieuwsgierigheid). Niet omdat wij een voorkeur qua geslacht hadden. En ik moet zeggen dat ik het nog steeds absurd vind dat er zoveel mensen kiezen voor een abortus zodra ze weten dat hun kindje Down heeft dus daar kijk ik ook heel anders tegenaan. Maar dat is een ZEER gevoelig onderwerp waar ik mij niet teveel over uit wil wijden.

      Ik moet zeggen dat ik het nemen van een beugel wel echt compleet anders vind dan te spelen met genen. Ook heeft je kind hier een eigen stem in. Zoals ik hieronder in de reacties al zei; het gaat mij er voornamelijk om dat je speelt met andermans leven en dat het puur om het uiterlijk gaat en ik dat BIZAR vind. Jij hebt niet het alleenrecht over je kind, je kind is een opzichzelfstaand mens, waar jij (Cosmetische) beslissingen over neemt.

      Mensen zeggen dat kinderen met Down er natuurlijk ook mogen zijn maar laten het wel weg halen als het je zelf overkomt? Bleh ik kan niet goed verwoorden hoe ik mij hierbij voel, ik krijg er de kriebels van, maar dat het stof tot nadenken geeft vind ik altijd heel erg leuk en interessant ;-)!
      Roos onlangs geplaatst…Je eigen kind vormgevenMy Profile

  • Reageren
    Christa
    4 april 2016

    Ik kan er wel uren over door discussiëren zoals je ziet, interessant artikel!

  • Reageren
    Mariska
    4 april 2016

    Waarom zo fel tegen alles wat niet natuurlijk is? Ziektes zijn natuurlijk. Een handicap is natuurlijk. Dat zijn dingen die ik liever zou vermijden. Natuurlijk mag iedereen er zijn, slim of minder slim, gehandicapt of niet. Maar ik vind het zelf vreemd als je bewust voor een gehandicapt kind zou kiezen. Of als je de mogelijkheid om uit te sluiten dat je kind gehandicapt geboren wordt afwijst. Wil je niet juist dat je kind gezond is? Optimaal kan functioneren zodat die zo veel mogelijk mogelijkheden heeft om van het leven te maken wat die zelf wilt?

    Details als welke kleur ogen of kleur haar of wat dan ook zou ik me niet druk om maken. Maar als anderen dat nou wel belangrijk vinden, en de mogelijkheid er is om te kiezen, wat is er dan mis mee? Als je het zelf niet wilt doe je het lekker niet. Ik denk echt niet dat het ten negatieve van het leven van het kind komt als ouders eigenschappen kiezen. En de kwaliteit van het leven van het kind lijkt mij het meest van belang.
    Mariska onlangs geplaatst…Makeup Revolution New-trals vs Neutrals | Review & lookMy Profile

    • Reageren
      Roos
      4 april 2016

      Interessant om het eens van de andere kant te bekijken! Thanks voor je reactie!

      Wat er mis mee is naar mijn idee is dat jij beslist over het leven van een ander. Het mag dan jouw kind zijn maar een kind is niet ‘van jou’. Het is van zichzelf. Ik ben niet fel tegen alles wat nep is. Als jij je borsten wilt vergroten of een facelift wil nemen, dikke prima. Je beslist dit voor jezelf! Maar over iemands anders leven beslissen vind ik veel te ver gaan. Daarnaast vind ik die drang naar perfectie ook bizar. Je kind is naar mijn mening, voor iedere ouder, sowieso perfect.

      Ik weet niet waar je leest over ‘het bewust kiezen voor een gehandicapt kind’? Ik denk dat niemand hier bewust voor kiest maar dat er wel mensen zijn (waaronder ik) die vinden dat deze kinderen er ook ‘mogen zijn’ en dus niet ‘niet geboren mogen worden want hallo wij willen alleen perfecte kinderen’?

      Het kiezen van de kleur ogen van je kind is in feite misschien ook wel onschuldig maar ik vind het toch veel te ver gaan.
      Roos onlangs geplaatst…Je eigen kind vormgevenMy Profile

      • Reageren
        Mariska
        4 april 2016

        Ik weet dat je niks geschreven hebt over het bewust kiezen voor een gehandicapt kind, maar ik zag wel een beetje een raakvlak. Het controversiële abortus plegen als je er in een vroeg stadium achter zou komen dat je kind gehandicapt zou raken bedoelde ik daar mee. Da’s in principe ook het lot van leven bepalen.

        Of de drang naar perfectie bizar is of niet is een heel subjectief onderwerp, ik vind niet dat je het over dat onderdeel per se met elkaar eens hoeft te zijn.

        Tijdens de opvoeding van een kind zul je heel vaak over het leven van een ander beslissen. Op het moment dat er ‘slechts’ sprake is van leven in plaats van een geboren kind vind ik dat je een beslissing die het leven van het kind niet negatief zal beïnvloeden best mag maken. Of die beslissing met 100% zekerheid het leven van het kind niet negatief zal beïnvloeden kan lastig vast zijn te stellen, maar ik denk bijvoorbeeld dat groene of blauwe ogen (ik noem maar wat) niet veel uit zal maken.

  • Reageren
    Bianca
    4 april 2016

    Ik vind dit ongelofelijk verdrietig en pijnlijk en zit hier echt even te huilen van frustratie! Een kindje krijgen, is niet vanzelfsprekend en zou al helemaal niet te koop mogen zijn! Mijn man & ik hebben 8 jaar op alle mogelijke manieren geprobeerd om een kindje te krijgen en dat is helaas niet gelukt. We zouden dolblij geweest zijn met een jongetje of een meisje en hadden evenveel van een kindje gehouden dat, volgens de maatschappij, ‘afwijkend’ is. Ieder kindje verdient liefde en aandacht…

    • Reageren
      Roos
      4 april 2016

      Wat ontzettend naar om te horen Bianca :(! Ik kan me voorstellen dat je verdrietig wordt van deze discussie maar dat is natuurlijk nooit mijn bedoeling geweest! <3
      Een kindje krijgen is inderdaad helemaal niet vanzelfsprekend, vreselijk dat er zo over gedacht wordt. En helemaal mee eens. Wij zouden ook blij zijn geweest met ieder kindje wat ons gegund zou zijn. Dankjewel voor je reactie! X

      • Reageren
        Bianca
        5 april 2016

        O nee ik werd ook niet verdrietig door wat jij schreef Roos, maar wel dat er überhaupt over dit soort dingen wordt nagedacht in de wereld. Alsof alles maar te koop is en maakbaar is. Ik ben gewoon ook best bang voor de gevolgen die dit soort ‘projecten’ kunnen hebben. Kunnen we straks nog wel zelf bepalen wat ‘goed’ is en ‘wat er mag zijn’? In mijn mening doet de natuur dat zelf al dus daar hoeft de mens zich niet ook nog in te mengen. We zijn ooit 16 weken zwanger geweest van een jongetje (Tom) en helaas greep de natuur toen ook in. Hoe verdrietig ook: er zal een reden voor geweest zijn en het geschenk dat ik even heb mogen ervaren hoe het is om mama te worden, is zoveel waard geweest (en nog steeds). XX Bianca

    Laat een reactie achter

    CommentLuv badge