Werken als animator op een camping: hoe is dat?

In de zomer van 2009 en 2010 hebben Kay en ik samen 6 weken lang als animator gewerkt op een camping in Frankrijk. Ben je benieuwd hoe zoiets is? Ik vertel je alles!

Hoe kom je aan zo’n baan?

Het was de zomer van 2009 en Kay en ik hadden net het plan gemaakt voor onze allereerste vakantie samen! We hadden een tentje gekocht, konden de auto van mijn vader lenen en zouden een paar weekjes gaan Kamperen. Waar in Europa waren we nog niet helemaal over uit.

Mijn ouders gaan altijd vroeg in het seizoen op vakantie en toen ik een keer met mama aan het bellen was vertelde ze dat ze op een kleine camping stonden in de Coreze in Frankrijk. Ze hadden tijdens een zogenaamd ‘soiree’ (eten met alle campinggasten samen aan lange tafels) gekletst met de eigenaren van de camping. Zij vertelden dat zij 2 meisjes aangenomen hadden om de animatie die zomer te verzorgen maar deze hadden afgehaakt. Op de één of andere manier vond mama dat helemaal iets voor ons. Ze zei niks tegen de camping eigenaar maar belde mij om te vragen of dat niet iets voor ons was.

Ik zie ons nog zo staan in het huis van mijn ouders. Eigenlijk besloten we al binnen 1 minuut dat ons dit super gaaf leek. Een paar mailtjes over en weer en een paar weekjes later zaten we in de auto richting Frankrijk. Onze eerste vakantie samen zou er gelijk één worden waarbij we 6 weken zouden gaan samen leven in een piepklein chaletje én ook nog eens samen zouden gaan werken. Over de ultieme relatietest gesproken haha!

Zoals je leest is het bij ons via via gegaan en kwam het eigenlijk gewoon op ons pad. Ik kan dan ook geen tips geven hoe je aan dit soort baantjes kunt komen! Wellicht is het wel een idee om te zoeken op kleine campings in het gebied waar je naartoe wil en die allemaal een mailtje te sturen. Nee heb je, ja kun je krijgen!

Aan de slag!

Eenmaal op de camping aangekomen werden we hartelijk ontvangen. De deal was dat we 5 dagen per week de animatie verzorgden op de camping. In het weekend waren we vrij. We mochten mee eten met de eigenaren op de camping en sliepen in een klein chaletje op de camping.

De invulling lieten ze geheel aan ons over en dat maakte het aan de ene kant heel erg leuk en aan de andere kant ook heel spannend. Kay had al eerder gewerkt in een animatieteam op een Nederlandse camping dus die had er al wat meer verstand van. Samen gingen we aan de slag en bedachten we een programma. Zo was er iedere ochtend ‘knutsel frutsel’. 2 uur lang knutselen onder leiding van mij. De ene keer uitgebreide knutselwerkjes, de andere keer kleurplaten op tafel. Het maakte de kindjes weinig uit, het was zo leuk en gezellig! ♥

Ondertussen deed Kay vaak een actievere activiteit. Zo ging hij bijvoorbeeld luchtbuks schieten of boogschieten, organiseerden we een tennis toernooi of een viswedstrijd in de vijver op de camping.

Tussen 12 en 1 aten we en daarna was het 9 van de 10 keer tijd voor waterspelletjes in het zwembad. Oh wat vonden de kinderen dat fantastisch. Van watervolleybal tot estafette in het water en allerlei spelletjes die ik onmogelijk kan uittypen haha. Ook de ouders werden er regelmatig bij betrokken en omdat het een kleine camping was bouwde je al heel snel toffe contacten op. Zo gingen we in het weekend er wel eens op uit met een aantal families op de camping! Zo leuk als ik daar nu op terug kijk :)

Iedere avond rond 19:30 was het tijd voor ‘Pyjama pret’. Heel veel dansen en spelletjes doen op muziek. De kinderen vonden dit echt fantastisch. Ze zaten echt helemaal aan Kay en mij vastgeplakt haha. Zoveel leuke kindjes ontmoet, ik ben stiekem zo benieuwd hoe het nu 8 (!) jaar later met al deze kindjes zal zijn!

In de avond organiseerden we vaak nog een darttournooi, pooltournooi of gingen we gewoon gezellig kaarten en kletsen met de campinggasten. Ook hielpen we achter de bar en in de bediening. Eigenlijk hielpen we gewoon overal mee waar ze ons gebruiken konden!

Negatieve kanten?

Wat wij vooral als negatief hebben ervaring is het uiteindelijke contact met de eigenaren. Dat verliep steeds moeizamer naarmate zij vermoeider werden. We begrijpen veel maar als je op een gegeven moment afgebekt wordt waar campinggasten bij zijn terwijl je je echt uit de naad werkt (en je 18 jaar bent) kunnen die gevoelens nog wel eens hoog oplopen ;-)! Het eerste jaar viel het mee, we zijn niet voor niks een tweede jaar weer komen werken, maar het tweede jaar zijn we zelfs eerder weggegaan. Ik had gewoon hartkloppingen van hoe zij met ons omgingen en ik wou gewoon weg.

Ik denk namelijk dat de grootste valkuil is in dit werk: om je te laten gebruiken. Ondanks dat het allemaal leuk leuk leuk klinkt is het gewoon heel hard werken. Ook als we niet aan het werk waren hingen de kinderen bij ons Chalet rond. Begrijpelijk, want dat was voor hun natuurlijk super interessant, maar als we rust wilden moesten we echt de camping verlaten.

Daarnaast is het werk op een camping nooit klaar en wordt er steeds vaker van je gevraagd om toch nog ff die zaterdag de hele dag tenten te poetsen of weet ik veel wat we allemaal gedaan hebben! Blijf je grenzen aangeven en doe alleen (extra) wat goed voelt voor jou.

Wij vonden werken op een camping ontzettend gaaf! Als je van kinderen houdt, energiek bent en over het algemeen een heel vrolijk persoon bent is dit misschien wel iets iets voor jou. Maak vooral hele goede afspraken met elkaar en wees duidelijk over wat je wel en niet wil doen.

Ik was nog even aan het googlen geweest en kwam deze oude recensies nog tegen op Zoover waarin wij genoemd werden. ZO leuk!

Grappig om terug te lezen! ♥

Heb jij er wel eens over nagedacht om dit werkt te gaan doen? Of heb je dit al eens gedaan? Ik ben super benieuwd naar jouw verhaal!

Gerelateerde artikelen

16 reacties

Annouska
    24 januari 2018

Oeh aan animatiewerk heb ik ook goede herinneringen. Ik heb het zelf 3 jaar gedaan. Het eerste jaar op de camping van een organisatie waar ik een hele opleiding kreeg. Ik vond het alleen niet zo leuk met het team en dat het geloof een grotere rol speelde dan vooraf verteld werd.

Daarna ging ik voor een organisatie werken die animatie op diverse campings in heel Nederland en Belgie verzorgde. Zo werkte ik op campings in kleine dorpjes, maar ook op grote bij pretpark Toverland o.a. Toch vond ik de kleine het gezelligste omdat je daar de gasten snel leert kennen en een band mee opbouwt.

Wel jammer dat jullie contact met de eigenaren niet lekker verliep, dat vind ik juist belangrijk om mijn werk goed te kunnen doen.
    Annouska onlangs geplaatst…Ineens is hij alweer drie maanden.My Profile

Mariska
    24 januari 2018

Dat is inderdaad wel een ultieme relatietest! Zou niets voor mij zijn, maar leuk dat jullie het naar je zin hebben gehad om het te doen. Beetje jammer van de eigenaren als je zo hard je best doet, de kinderen en ouders tevreden zijn en dan zo voor schut te worden gezet.
    Mariska onlangs geplaatst…Essence Fancy Blush & Burgundy Spirit lipstickMy Profile

Nicole
    25 januari 2018

Mijn zus heeft dit ook gedaan. Voor mij is het niet weggelegd, ik sta niet zo graag “in the picture”. Ik vind het wel altijd knap en het wordt onderschat inderdaad. Het is gewoonweg hard werken.
    Nicole onlangs geplaatst…Nicole’s Choice, 100% natuurlijke bakmixen en losse thee!My Profile

Quirina
    25 januari 2018

Leuk verhaal om te lezen, alleen de eigenaren hebben niet het recht om jullie te afbekken en moeten ze in mijn ogen iedereen gelijk behandelen.

Karlijn
    25 januari 2018

Leuk om te lezen Roos. Ik vind het altijd interessant om te lezen, vooral ook omdat wij vroeger zelf altijd op campings stonden. X
    Karlijn onlangs geplaatst…Zomaar een lijstjeMy Profile

Jenn
    25 januari 2018

Zo leuk! Ik heb animatiewerk gedaan toen ik zestien was, geweldige tijd gehad.

Marieke - designful.nl
    25 januari 2018

Lijkt me heel leuk, maar heel erg zwaar. Wel leuk om de positieve reacties te lezen lijkt me als je dan weer terug bent! Dan kunnen ze je afbekken zoveel ze willen, maar dan heb je het blijkbaar wel goed gedaan!
    Marieke – designful.nl onlangs geplaatst…Waar opruimen al niet goed voor is!My Profile

Felice Veenman
    25 januari 2018

Mijn dochter heeft een jaar op een outdoor camping gewerkt..ze is dol op outdoor-en dus dit leek een geweldige deal: kost en inwoning en 2 x per week gratis mee. Reis kosten ( per bus ) werden vergoed.

Nou….wat zal ik zeggen…ik herken de verhalen over de camping eigenaren..Hier kwamen nog wat grapjes bij als : al je drinken en extraatjes zelf moeten betalen , zeer afgepaste porties..en in plaats van 2x per week mee 1 x per drie weken…Ik herkende ook het eerder weg gaan ( wat haar opleverde dat de terugreis niet betaalt werd)…

Nicole Orriëns
    25 januari 2018

Het zou denk ik niets voor mij zijn, maar ik kan me voorstellen dat het heel dankbaar werk kan zijn!
    Nicole Orriëns onlangs geplaatst…Lees jij 50 minuten per dag?My Profile

Adine @ LekkerLevenMetminder.nl
    26 januari 2018

Wat leuk om te lezen! Ik heb het nog nooit gedaan en ik denk ook niet dat het echt iets voor me zou zijn, maar als ik het zo lees, dan lijkt het me ook wel weer een hele ervaring!
    Adine @ LekkerLevenMetminder.nl onlangs geplaatst…#FreedomFriday: waarom je spaarpercentage belangrijker is dan je inkomenMy Profile

Els
    26 januari 2018

Ik ben wel eens mee op vakantie geweest met zieke kindjes, dan wel als verpleegkundige, maar ook dan ben je best vaak bezig met ditjes en datjes. Deed ik heel graag, maar 6 weken lijkt me echt wel heel lang!

knap

Maud - Maudgeniet.nl
    28 januari 2018

Wat leuk om te lezen! Ik wilde zo graag in het buitenland werken; maakt niet uit wat.. Maar gewoon een tijdje in het buitenland zitten, leek me heerlijk! Totdat ik tegen Jasper aan liep.. En Jasper al een baan en een eigen huisje had. Ik kon natuurlijk weg gaan zonder hem, maar een weekend zonder hem vond ik al ellende.. Hahaha. Nu zijn we tien jaar verder en vind ik het nog altijd jammer dat ik niet in het buitenland heb gewerkt. Maar spijt heb ik niet; want kijk eens wat voor prachtig gezin we nu hebben! Hihi.
    Maud – Maudgeniet.nl onlangs geplaatst…7x lekker eten in EnschedeMy Profile

Maaike
    29 januari 2018

Ik mis even wat voor salaris je voor deze weken ontving. Het is natuurlijk al even geleden, dus niet meer marktconform nu, maar dan heb ik een beginpunt! Als je dat (globaal) wilt noemen natuurlijk.

Roos
      29 januari 2018

Ik heb echt geen flauw idee meer! Het is al 9 jaar geleden dus ik denk dat je er ook niet veel aan hebt. Het was gewoon het minimum loon :)!

Debbythechocoholic
    29 januari 2018

Ik zou dit soort werk nooit doen, maar heb wel veel respect voor de personen die het wel doen. Zelf ging ik als kind vaak op kamp en vond ik de monitoren geweldig. En ja inderdaad, hun slaaptent was het meest interessante plekje van de gehele omgeving.
    Ik denk wel dat zo een job veel voldoening geeft ook al is het hard en zwaar werken.

Fabiën
    4 februari 2018

Leuk verhaal! Ik werk nu in het recreatieteam op camping de Paal (misschien herken je dat) en ik vind het fantastisch! Het is echt mijn droom(bij)baan! Zo fantastisch om al die lachende gezichtjes te zien. Maar ook vooral super gezellig omdat we zo’n ontzettend groot en leuk team hebben. Ik woon gelukkig in de buurt dus ik denk dat ik er nog wel een aantal jaar zal werken, totaal geen problemen mee ;)