Sharenting, privacy beschermen en grenzen respecteren.

Misschien heb je het mini relletje afgelopen week op social media wel meegekregen over Gwyneth Paltrow en haar dochter Apple? Normaal ben ik helemaal niet op de hoogte van dit soort dingen, celebrity’s en hun leven interesseren me dan ook totaal niet, maar toen ik afgelopen week in de auto zat om Flynn op te halen van de opvang ving ik een gesprek op de radio op waarin het ging over Gwyneth Paltrow en sharenting en ik bleef er maar over na denken.

Actrice Gwyneth Paltrow plaatste afgelopen week een foto van haarzelf samen met haar dochter tijdens het skiën op haar 5.3 miljoen volgers tellende Instagram account. Inmiddels is de reactie verwijderd maar met een kleine google search kom ik er achter dat haar dochter, die dus op de foto te zien is, onderstaande reactie poste:

De veertien jarige dochter van Gwyneth Paltrow, die er zelf voor kiest om haar Instagram op prive te hebben staan, geeft aan dat zij al vaker de discussie gehad hebben over het plaatsen van foto’s zonder haar toestemming en het enige wat haar moeder daar op te zeggen heeft is: je kunt je gezicht niet eens zien..

Ongelofelijk wat mensen uitkramen..

Al snel verdeelden al haar volgers zich in twee kampen. Het ene kamp stond achter Apple en vind dat het plaatsen van foto’s zonder toestemming van haar dochter niet netjes is en dat daarmee haar grenzen niet gerespecteerd worden. Het andere kamp staat achter Gwyneth, vinden haar een ‘spoiled brat’ die haar moeder online te kijk zet door dit soort dingen op haar social media achter te laten.

Reacties uit kamp Gwyneth:

Reacties uit team Apple:

Vinden jullie dit net zo heftig als ik?

Zoals je misschien wel een beetje tussen de lijntjes door hebt kunnen lezen ben ik absoluut team Apple. Ik sta echt te flapperen met mijn oren om sommige reacties, on-ge-lo-fe-lijk. Het zullen je ouders maar zijn..

Wat mij altijd opvalt is dat mensen praten alsof kinderen alleen respect moeten hebben voor hun ouders. Kinderen moeten gewoon hun smoel houden, doen wat hun ouders willen en als kind heb je er maar mee te dealen want HALLO respect voor je ouders ja! IK HEB JOU OP DE WERELD GEZET DUS IK BEZIT JOU.

Respecteer je kinderen!

Maar waar is het respect als ouders voor je kind? Kinderen zijn NU mensen, niet alleen ‘later als ze groot zijn’. Ieder mens wil gerespecteerd worden, gehoord worden, gezien worden. Als je je kinderen vanaf kleins af aan op zo’n manier leert dat hun grenzen niet belangrijk zijn, wat geef je ze dan mee voor de toekomst? En niet alleen op dit gebied, als jij altijd over de grenzen van je kind heen walst zonder hierover met elkaar in gesprek te gaan, op wat voor gebieden in het leven van je kind gaat dit dan nog meer effect hebben?

Wat voor signaal geef je er mee af als ouders als je kind ZO duidelijk haar grenzen hierin aangeeft maar jij hier gewoon overheen walst omdat jij het hier niet mee eens bent? Omdat jij zo graag die foto wil posten.

Het allerergste van dit alles vind ik 1. dat de foto van Gwyneth en Apple nog steeds online staat en 2. dat Gwyneth (voor zover ik de honderden comments doorgespit heb) het geen enkele keer ook maar ergens lijkt op te nemen voor haar dochter. Haar kind, midden in de puberteit, wordt gewoon volledig afgebrand en met de grond gelijk gemaakt onder een door haar geplaatste foto en zij.. Doet niks? Echt, ik krijg er gewoon een zere buik van bij het idee dat mijn moeder zoiets zou toestaan.

Sharenting.

Je gaat natuurlijk ook gelijk weer over je eigen gedrag nadenken. Flynn is nu nog relatief jong, vind alles mooi en leuk en vind zichzelf helemaal het einde als hij foto’s van zichzelf terug ziet haha. Maar ik merk aan mijzelf, naarmate hij ouder wordt, dat ik zijn privacy meer wil beschermen. Door minder te delen, door minder full-face foto’s te delen.

Dit is een onwijs moeilijke discussie die op zoveel manieren uit te leggen of te zien is. Er zijn mensen die vinden dat er helemaal niks over hun kind online te vinden mag zijn en er zijn mensen die het wel of niet zindelijk worden van hun kind uitgebreid bespreken. Of die hun complete verdienmodel rondom hun kinderen hebben (familyvloggers bijvoorbeeld).

Ik zelf zit overal denk ik een beetje tussenin. Als ik naar mijzelf kijk zou ik het (denk ik, want je kunt het niet weten) een minder groot probleem hebben gevonden als mijn ouders af en toe een leuke foto van mij gedeeld zouden hebben als kind dan mijn gehele levensverhaal, of ik nu ook eindelijk stopte met bedplassen of dat ik moeite had met wiskunde op school en hier bijscholing in kreeg. Maar er zijn ook mensen die dat juist allemaal wél delen over hun kind maar hun gezichtjes niet laten zien omdat zij denken op die manier de privacy van hun kind te beschermen.

Een nieuw probleem.

Omdat het zo’n nieuw probleem is is er natuurlijk nog geen wetenschappelijk onderzoek over wat voor effect onze ‘deelcultuur’ op de lange termijn heeft voor onze kinderen. Ik denk dat we ook niet moeten vergeten dat onze kinderen sowieso ook in een hele andere tijd opgroeien dan waar wij in zijn opgegroeid, zoveel digitaler.. Zoveel andere problemen.

Het belangrijkste is denk ik dat je kritisch naar jezelf blijft kijken, dat je nadenkt over wat jouw content, foto’s of schrijfsels later (of nu) voor jouw kind zouden kunnen betekenen.

En als mijn kind aangeeft dat hij niet op de foto wil of, als hij later groter is, niet wil dat ik een foto of tekst deel of plaats, dat ik zijn grenzen hierin respecteer. Dan gaat het gewoon niet online. Punt!

Zoals ik vind dat Gwyneth de grenzen van Apple had moeten respecteren.

Gerelateerde artikelen

18 reacties

  • Reageren
    Jessica
    3 april 2019

    In Duitsland is onlangs een campagne daarover gestart #DeinKindAuchNicht
    Over welke foto’s je niet op internet wil hebben en je kind ook niet! Daar ben ik het zeer zeker mee eens.
    Ik plaats weinig foto’s op Facebook of Instagram en als mijn zoon er al op staat vraag ik eerst toestemming. Maar goed, hij is 15 en kan dat heel goed zelf beslissen. Zo heeft hij op de basisschool al eens geweigerd om mee te doen met een dansje, want dat kwam op YouTube. Hij moest toen een boekverslag maken geloof ik, terwijl de rest van de klas ging oefenen. Juf heeft me zelfs nog gebeld haha. Maar goed, dat is weer een ander verhaal.
    De Duitse campagne kan ik waarderen. En het verhaal tussen Gwyneth en Apple zou dan misschien niet eens gebeurd zijn, dochter is wel zo groot dat je haar om toestemming had kunnen vragen.

    • Reageren
      Roos
      4 april 2019

      Dat klinkt inderdaad als een hele goede maar ook interessante campagne, ik ga eens googlen! Ja als je kind 15 is is het natuurlijk een heel ander verhaal dan met die kleintjes. Maar zoals je hierboven leest respecteren ouders die wensen dus ook niet altijd.. Fijn dat jij dat wel doet <3 !
      Roos onlangs geplaatst…Sharenting, privacy beschermen en grenzen respecteren.My Profile

  • Reageren
    Fem
    3 april 2019

    Ik hoop dat Gwyneth en Apple nog veel goede gesprekken hebben gehad buiten Instagram, want wij zien natuurlijk niet alles. Maar een kind dat een grens aangeeft is voor mij inderdaad wel een grens. (En iedereen die vraagt die hoe ik dat doe met een tweejarige die graag nee zegt, dat gaat dus prima, want zij wil ook niet de hele dag in een vieze luier rondlopen, maar wél soms iets afmaken, dat kun je prima respecteren.)

    Wij delen nog wel foto’s en verhaaltjes van haar op social media, want die gaan onze levens en zij is daar een enorm groot onderdeel van. Ik ga er vanuit dat ze nog enorm gaat veranderen en dat je haar later nauwelijks gaat herkennen van deze foto’s. We delen nooit haar naam in berichten die kunnen gaan “zwerven” en natuurlijk letten we een beetje op met wat we delen, als je het later terugleest moet de lijn toch zijn dat we enorm van haar houden- met alle peuterstreken die erbij horen, en niet iets anders.

    • Reageren
      Roos
      4 april 2019

      Dat eerste hoop ik ook! Absoluut. Het was natuurlijk ook veel fijner geweest als Apple dit gewoon thuis besproken had en Gwyneth de foto verwijderd had. Maar juist omdat dit niet gebeurt is zette het mij aan het denken.
      En wat je zegt over ‘als mijn kind een grens aangeeft’, hoe jong ze ook zijn, ik respecteer het ook altijd. Natuurlijk ligt het er aan waar het om gaat maar soms zie je op Instagram moeders voorbij komen die hun kinderen filmen terwijl kinderen zeggen: mama geen foto’s maken! Dat vind ik zelf al best ver gaan.. Om het dan toch te filmen én online te zetten!
      Roos onlangs geplaatst…Sharenting, privacy beschermen en grenzen respecteren.My Profile

  • Reageren
    Aniek
    3 april 2019

    Ik denk (en hoop voor Apple) dus echt dat dit een publiciteitsstunt is om het onderwerp op de maatschappelijke agenda te zetten. En dat lukt zo te zien goed, want het zet heel veel mensen aan het denken.

    • Reageren
      Roos
      3 april 2019

      Het zou mooi zijn als dat zo zou zijn maar zelf geloof ik niet dat dit een publiciteitsstunt is. Waarom zou een meisje van 14 dat ontzettend graag buiten de pers gehouden wil worden aan zoiets meewerken? En dan had ik inmiddels ook wel een statement verwacht toch? :) Als het wel zo is doen ze het zeker goed!!
      Roos onlangs geplaatst…Sharenting, privacy beschermen en grenzen respecteren.My Profile

  • Reageren
    Audrey
    3 april 2019

    Echt bizar, die reacties in Team Gwyneth. ‘I made you’, so I’ll post whatever I want’ – WAT? Ik heb zelf nog geen kinderen, maar heb idd wel nog wat andere stukken gelezen op basis van dit topic. Van de ene kant neig ik dan naar helemaal geen foto’s (op een babyfoto na, want elke pasgeborene ziet er toch praktisch hetzelfde uit), maar je hebt ook een goed punt als het gaat om dan wel schrijven over hun leven. Ik zou niet willen dat mijn kind op school opeens door klasgenootjes geconfronteerd zou worden met zijn of haar halve jeugd. Dan kunnen van die grappige quotes of leuke verhalen toch minder leuk zijn. Gelukkig heb ik nog even om erover na te denken.
    Audrey onlangs geplaatst…Klein leed #6: de wc-editieMy Profile

    • Reageren
      Roos
      4 april 2019

      Nee precies, dan zou ik zelf liever hebben gehad dat er af en toe een leuke foto van een fijn gezinsmoment gedeeld wordt dan iedere scheet die ik vroeger liet compleet uitgemolken wordt haha.

      Ik vind de reacties ook bizar en VEEL te ver gaan, dat is ook vooral wat mij aan het denken zette..
      Roos onlangs geplaatst…Sharenting, privacy beschermen en grenzen respecteren.My Profile

  • Reageren
    Jenn
    3 april 2019

    Ik had dit helemaal gemist, maar hier ook Team Apple hoor! Bizar, die reacties.
    Jenn onlangs geplaatst…Recept | Courgetteburger met zoete aardappelpatatMy Profile

  • Reageren
    Shanti
    3 april 2019

    Ik vind sommige reacties zó bizar. Ja het was chiquer geweest als ze dit binnenshuis op hadden gelost, maar weten wij veel: misschien luistert mama niet naar de wensen van dochterlief en is dit haar reactie daarop?

    Als je kind aangeeft het niet te willen, heb je dat als ouder ook te respecteren. Het gaat niet om een slechte keuze die ze maakt qua gedrag of qua gezondheid oid., maar om het niet publiceren van foto’s zonder haar toestemming op het account met miljoenen volgers van haar celebritymoeder. En ja, ik vind ook dat een kind respect voor de ouders moet hebben. Maar respect moet je verdienen en ook naar je kinderen toe tonen. Als je dochter van 14 heeft aangegeven niet te willen dat je fotos deelt zonder haar toestemming, getuigd dat ook niet van respect.

    Ik kan me er echt kwaad om maken. Ik heb een halfzusje die nu in de brugklas zit en vanaf jonge leeftijd altijd aan haar gevraagd vind je het goed als ik deze foto deel? Ook al snapte ze toen de impact minder goed, ze is er wel bij betrokken. Nu doe ik dat nog steeds en heb met haar ook de afspraak dat als ze nu wil dat iets wordt verwijderd, bv een foto van jaren terug, ik dat dan ook meteen doe. Soms kom ik zelf iets ouds tegen en vraag ik haar of ze het erg vind dat dat op instagram staat, want dan verwijder ik het, maar meestal vind ze het juist leuk.

    Vind het heel lastig wat deel je wel/niet ook straks met onze eigen kleine. Omze maatstaaf is nu dat we niet teveel willen delen en vooral leuke momenten, geen genante dingen. Mijn partner is er nog wat stricter in dat ik en zegt tegen zijn eigen familie constant en vrij fel je gaat niet straks zonder onze toestemming ons kind op internet plaatsen, anders ben je niet meer welkom hoor!

    Sommige familieleden en kennisen van ons delen het complete wel-en-wee van hun kids op insta of FB. Van de leuke momenten tot de details van gedragsproblematiek en griepjes die ze doormaken etc. Een iemand die wij persoonlijk kennen deelt ook de fotos van de kids onder de kots of met vieze rompers van spuitluiers op internet en dat vind ik persoonlijk wel een beetje ver gaan. Kan me niet voorstellen dat die kids er later blij van worden dat dat allemaal openbaar op het internet staat…

    • Reageren
      Roos
      4 april 2019

      Je hebt helemaal gelijk, natuurlijk was het fijner geweest als dit binnenshuis opgelost was maar het is een kind van 14. Midden in de puberteit. Misschien onder het mom van ‘als mama niet luistert dan zet ik haar maar een keer voor het blok’. We weten er natuurlijk ook niks van maar het feit dat dit zo openbaar uitgespeeld wordt maakte wel wat bij me los. Vandaar dit artikel ook :)!

      Wat goed dat je zoveel rekening houdt met je zusje! Vooral in de puberteit is het ZOOO belangrijk voor je dat je overal mooi op staat en er geen dingen ‘om je voor te schamen’ online te vinden zijn.

      Ik snap helemaal wat je bedoelt met mensen die werkelijk alles delen. Ik vind het soms ook lastig maar probeer mij maar voor te houden dat iedereen zijn/haar eigen keuzes maakt en hopelijk altijd denkt aan het belang van zijn of haar kind. Ik hoop stiekem, door dit soort artikelen te schrijven, dat het mensen ook weer even aan het denken zet :)!
      Roos onlangs geplaatst…Sharenting, privacy beschermen en grenzen respecteren.My Profile

  • Reageren
    Mariska
    3 april 2019

    Ik vind het lastig! De reacties die vinden dat de moeder maar alle respect verdient en het kind geen inbreng mag hebben vind ik achterlijk. Natuurlijk mag het kind inbreng hebben en als ze niet op social media wilt dan heeft de moeder dat te respecteren, vind ik. Het is wederzijds respect en niet voor de moeder wel en de dochter niet of andersom.
    Mariska onlangs geplaatst…Wet n Wild Renegade mascara review voor veel volume en volle wimpersMy Profile

  • Reageren
    Simone
    3 april 2019

    Als je kind zo duidelijk een grens aangeeft (er is overduidelijk door Apple al eerder aangegeven dat zij dit echt niet wilt) dan kun je niet anders dan dit respecteren. Die leuke foto samen met je kind heb je tóch wel, ook zonder Instagram. Social media voegt geen extra waarde toe aan een speciaal moment of herinnering die je vastlegt op een foto.
    Als ik foto’s post van mijn kinderen dan denk ik altijd: zou IK later zo terug gevonden willen worden op internet? Zou ik het oké vinden als de hele wereld/een stel onbekenden mij zo zou zien?
    Bovendien vraag ik mijn oudste twee of ze het eens zijn met het posten. De oudste is 14 en wil dat echt niet meer altijd. De middelste van 11 is vaak kritisch naar zichzelf en wil dat om die reden ook niet altijd. Dan post ik het dus echt niet. Respect werkt echt twee kanten op: je krijgt het alleen als je het ook zelf geeft. #teamapple

  • Reageren
    Irene
    3 april 2019

    Daar kan ik toch ook niet bij. En ja, je hebt je kind gemaakt maar daar heeft je kind niet om gevraagd hé. Serieus ik snap niet dat mensen zo’n commentaar geven. En ik vind het idd ook nog het ergste dat de foto er nog is en mama het niet opneemt voor haar dochter. Sad.
    Irene onlangs geplaatst…Mijn groene lijst.My Profile

  • Reageren
    Marjoleine
    3 april 2019

    Dit is echt heel erg! Ik ben ook team Apple. Snap dat Gwyneth misschien die foto graag wilde plaatsen maar vind het wel bizar dat als je kind aangeeft het niet te willen je het alsnog doet…
    Marjoleine onlangs geplaatst…DIARY week 11+12 | Stemmen & een nieuwe piercingMy Profile

  • Reageren
    Lianne
    4 april 2019

    Ja ze had idd eerst moeten vragen of apple het niet erg vond. Maar ik geloof niet dat ze nou express die foto heeft geplaats. Eerder een spur of the moment ding. En ze zullen achter de schermen vast met elkaar gedproken hebben hierover en is dit misschien wel de reden waarom de foto nog online staat. Maar ik vind niet dat ze dan gelijk geen respect meer voor haar dochter heeft. Ze maakt een fout zoals wij allemaal wel is doen. Want heel eerlijk, iedereen valt erover dat ze geen respect heeft voor haar dochter omdat ze haar wensen van een prive leven niet naleeft maar waarom word haar foto dan wel overal gedeelt door andere? Is dat dan ook niet een vorm van haar wensen niet respecteren?

    • Reageren
      Roos
      4 april 2019

      Ik denk ook absoluut niet dat ze de foto geplaatst heeft met het idee om Apple te pesten of even lekker olie op het vuur te gooien. Waarschijnlijk vond ze het gewoon zo’n fijne, leuke foto die ze enorm graag wou delen. Trots op een moeder-dochter dagje. Daar is in principe ook niks mis mee!

      Tenzij je kind heeft aangegeven hier absoluut niet van gediend te zijn.

      Fouten maakt iedereen, dat is ook helemaal niet erg. Maar je fouten kun je ook goed maken en, ondanks dat we natuurlijk niet weten wat er binnenshuis hierover gezegd is, vind ik het alsnog van weinig respect (of het goedmaken van je fouten) getuigen om de foto te laten staan en je kind zo publiekelijk in de reacties te laten vernederen zonder ook maar ergens voor haar op te komen.

      Ik zie het al gebeuren dat ik een foto van Flynn plaats op Instagram, mensen er onder zetten ‘wat voor afschuwelijk verwend rotkind hij is en dat hij een keer manieren moet leren’ en dat ik dan denk: ‘ach laat ik lekker staan’.

      Je hebt absoluut gelijk dat mensen deze foto nu allemaal delen, waaronder ikzelf, en dat dat misschien ook niet erg respectvol is. Als Gwyneth de foto offline had gehaald had ik dit ook zéker niet gedaan.
      Roos onlangs geplaatst…Sharenting, privacy beschermen en grenzen respecteren.My Profile

  • Reageren
    Natasja
    4 april 2019

    Nou wat grappig ik heb over ditzelfde onderwerp ook net een artikel online staan.
    Het is inderdaad een heel moeilijk onderwerp. Mijn man en ik zijn er heel duidelijk in, geen foto’s waarop onze kinderen hun gezicht herkenbaar is op social media.
    Ik vind het dan ook echt afschuwelijk dat haar moeder niet het respect heeft voor haar dochter om naar haar wensen hierin te luisteren. Ik vind het ronduit belachelijk en de reactie van anderen hierin naar haar dochter toe, dat ze eens respect voor haar moeder moet tonen, ongelofelijk. Laat moeder eerst zelf maar eens respect voor haar dochters privacy en wensen daarin tonen. Heel sneu voor dit meisje.
    Natasja onlangs geplaatst…What about sharenting?My Profile

  • Laat een reactie achter

    CommentLuv badge