Onze trip naar het Adelaarsnest van Hitler in Berchtesgaden

adelaarsnest-berchtesgaden-blog

Een reisverslag over onze enorm bijzondere trip naar het Kehlsteinhaus, ook wel het Adelaarsnest van Hitler genoemd. De mooiste plek die ik ooit in Europa bezocht!

Wat een dag hebben wij gehad.. Ondanks dat we een hele slechte internet verbinding hebben in dit appartement en ik weet dat het waarschijnlijk nog wel een tijdje duurt voor dit blogje online komt moet ik het gewoon schrijven. Het is inmiddels 19.50, Flynn ligt in bed, wij hebben lekker gegeten en we hebben net de foto’s op de laptop gezet die we vandaag gemaakt hebben.

We raken er niet over uitgepraat. Zo indrukwekkend, zo bijzonder en tegelijkertijd ook bizar om op een plek rond te lopen waar Hitler tientallen jaren geleden ook gelopen heeft, gezeten heeft, geslapen heeft. Dat een vreselijk monster hier misschien wel zijn plannen beraamde, naar hetzelfde uitzicht keek als ons met héle andere gedachten in zijn hoofd. Dat er bijna 4000 mensen (voornamelijk dwangarbeiders) jaren hebben geploeterd in de bergen, dag in dag uit (er zijn zelfs arbeiders gestorven bij het maken van de weg er naartoe) om aan het land te laten zien waar de Nazi’s toe in staat waren. Om ‘der führer‘ dit fantastische huis te schenken op het puntje van de Kehlstein berg, een plek die gewoon onbegaanbaar leek.

Ik heb het over het Kehlsteinhaus, ook wel het Adelaarsnest van Hitler genoemd in Berchtesgaden.

adelaarsnest-berchtesgaden-blog-2

Het Kehlsteinhaus ligt op de top van een 1834 meter hoge berg vlakbij Berchtesgaden. Mijn ouders zijn hier vorig jaar geweest en toen ik de foto’s en video’s van deze plek zag was ik zó onder de indruk. Is dít Duitsland? Ik wist heus wel dat Duitsland mooie gebieden had maar ik kan zeggen dat dit echt veruit het mooiste gebied is wat ik ooit in Europa gezien heb. Wij moesten hier heen! Zo gezegd zo gedaan en we namen het gebied rondom Berchtesgaden op in onze plannen.

Vanmorgen na het ontbijt hadden we het plan om weg te rijden maar Flynn was zo moe dat we besloten hem eerst nog maar even een slaapje te laten doen en daarna weg te rijden. Op pad met een moe kind is niet echt een goed idee ;-)!  Vanaf ons appartement reden we ’s middags in zo’n 15 minuten richting de parkeerplaats halverwege de Kehlstein berg. Wát een klim was het! Met de versnelling in de 2 plankgas de berg op! Halverwege de berg kun je niet verder rijden en ben je verplicht de auto te parkeren en de bus verder te nemen. Dit is allemaal erg goed geregeld! Je betaald €16,- p.p. Hiervoor ga je met de bus de berg op en is je entree naar het laatste punt. Want met de bus ben je er nog niet.

Het was onmogelijk om een weg helemaal tot het puntje van de Kehlsteinberg te maken dus besloten ze voor de laatste 124 meter omhoog een lift in de berg te maken (om het even gemakkelijk te maken..!!). Als je de bus uitstapt loop je eerst een grote tunnel in die je leidt naar de lift. Je gaat met de lift naar boven en komt uit midden in het Adelaarsnest. Als je naar buiten loopt komt je een ongelofelijk uitzicht tegemoet. Je staat écht op het puntje van de berg. De foto’s doen het uitzicht geen eer aan. Het was gewoon niet vast te leggen.

adelaarsnest-berchtesgaden-blog-3adelaarsnest-berchtesgaden-blog-4adelaarsnest-berchtesgaden-blog-5adelaarsnest-berchtesgaden-blog-6

Nadat we ons een tijdje verbaasden over het uitzicht en vele ‘wauw’ en ‘moet je daar kijken’ (en de nodige foto’s natuurlijk) klimmen we nog een klein stukje omhoog. Zoals je op de foto hierboven ziet kun je nog een klein stukje met een ‘trap’ omhoog klimmen.

Wat wij erg jammer vonden was dat er op zo’n historische plek voor gekozen is om van het Adelaarsnest een restaurant te maken.. Er is weinig tot niets (een paar foto’s met tekst aan de muur) die je iets vertellen over Nazi-Duitsland, Hitler en het Adelaarsnest maar that’s it. HOE DAN? Heb je zo’n fantastische plek vol geschiedenis en dan maak je er een restaurant van met goedkope Ola parasols..

Je hebt zoveel mogelijkheden om iets met de geschiedenis te doen, verhalen te vertellen over gebeurtenissen die nooit vergeten mogen worden. Echt een enorm gemiste kans!

Na ongeveer anderhalf uur besluiten we terug te gaan naar het busstation. Je hebt de keuze om terug te gaan met de lift of de 124 meter naar beneden te wandelen. Wij besluiten daarvoor te gaan en dat is heel goed te doen! In een half uurtje ben je beneden en wat het pas echt de moeite waard maakt? Dat is de stilte.

Boven op de berg bij het Adelaarsnest zijn ontzettend veel mensen, het is natuurlijk een grote toeristische trekpleister. Maar ondanks dat hoor je, buiten al die mensen om, niks. Als je de wandelpaden neemt op een moment dat het rustig is (wij kwamen misschien 4/5 mensen tegen) ervaar je echte stilte. ZO mooi en zo bijzonder!

adelaarsnest-berchtesgaden-blog-7

Ondanks dat het af en toe een beetje dubbel voelde om daar te zijn (ik had op voorhand nooit verwacht dat ik dat zo zou voelen maar het voelde zó bizar om ergens te zijn waar Hitler ook geweest is) is het écht het meest mooie wat ik ooit in Europa heb gezien en kan ik iedereen héél erg aanraden om het Adelaarsnest eens te bezoeken (of gewoon een vakantie te plannen in dit prachtige gebied!).

Veel liefs van dit vrolijke jongetje en mij ♥!

handtekening Lifebyrosie.nl

Gerelateerde artikelen

10 reacties

chucky1012

Prachtig!

Xoxo

Danella
    26 september 2016

Wat een mooie foto’s en inderdaad een prachtig uitzicht. Lijkt ook vreemd om op zo’n mooie plek te zijn, waar tegelijk een nare bijsmaak aan zit door Hitler.
    Danella onlangs geplaatst…Reactie op Soesjestest: Karamel Zeezoutsoesjes van de Albert Heijn door DanellaMy Profile

Leonie van Mil
    26 september 2016

Wauw! Wat ziet dat er fantastisch uit! Ik kan mij voorstellen dat je verliefd bent geworden op dat plekje
    Leonie van Mil onlangs geplaatst…Zijn favoriete speelgoedMy Profile

Tamara
    28 september 2016

Wauww! Wat een ontzettend mooie plek zeg! Inderdaad erg jammer dat ze er een restaurant van gemaakt hebben. Het zou veel interessanter zijn als het gewoon in oude ere herstelt was en je echt kunt zien hoe Hitler gewoond heeft.
    Tamara onlangs geplaatst…De eerste woordjes… Oh Joy..My Profile

Renate
    28 september 2016

Ik had nog nooit van deze plek gehoord maar ik zou er nu graag eens naartoe willen. Ik ben zelf in februari in Auschwitz geweest. Dat vond ik ook heel heftig maar ik ben erg dankbaar dat we wel gegaan zijn.. we zijn toen ook naar Plaszow geweest waar een ander kamp was gevestigd, maar daar zag je ook bijna niets van terug. Het huis van Amon Goth staat daar en dat wordt ook helemaal niet aangegeven.. zo bizar!
    Erg leuk trouwens om over jullie reis te lezen met een kleintje. Vast inspiratie voor volgend jaar :-) (ben net bevallen)

Jessica
    28 september 2016

Schitterende foto’s. Maar idd is het beeld niet vast te leggen, ben er jaren geleden al eens geweest. Vorig jaar hadden weer willen gaan met onze zoon (toen 12), maar helaas werd hij ziek en zijn we eerder naar huis gegaan. Ben wel benieuwd in welke plaats jullie zaten, we willen volgend jaar eens een herkansing doen!

Rowan
    29 september 2016

Wat een indrukwekkende plek! Heel bijzonder om hier te lopen en dan dat uitzicht: wauw. Zeker een gemiste kans dat ze er een restaurant van hebben gemaakt. :-(

Madam Elisa
    1 oktober 2016

Het lijkt me een hele indrukwekkende plek vol dubbele gevoelens. Maar ook een hele mooie plek aan je prachtige foto’s te zien!
    Madam Elisa onlangs geplaatst…Storm in…My Profile

Anneleen
    9 oktober 2016

Wat een prachtige foto’s! Ziet er een heel mooie plek uit! :) Echt genieten, lijkt me !
    Anneleen onlangs geplaatst…Een snap’je uit mijn leven #2My Profile

Sheila
    29 december 2016

Het staat niet op mijn verlanglijstje om te bezoeken, maar dat komt puur omdat ik tot nu toe telkens buiten Europa reis en Europa ‘uitstel’ om verder te ontdekken. Maar het is wel een heel mooi uitzicht. Ergens zou ik er ook een naar gevoel bij hebben. Dat dit ook een plek is waar Hitler ideeën opdeed tegen de mensheid. Dus ik weet niet of ik het daaro zou willen bezoeken.
    Sheila onlangs geplaatst…Mijn zwangerschap; een jongen of meisje?My Profile